11-12-2019 11:20 | Door: Marc Seijlhouwer

Volvo presenteerde gisteren een conceptvrachtwagen die volledig elektrisch rijdt en een volgewicht (gross vehicle weight) heeft van 32 tot 44 ton. Dat is ruim 15 ton meer dan de e-trucks die tot nu toe op de productierol stonden.

In tegenstelling tot de elektrische 'stadstrucks' en vuilniswagens die Volvo eerder aankondigde voor productie in mei 2020, gaat het hier om conceptvrachtwagens. Unieke modellen die bedoeld zijn om te laten zien wat trucks in de toekomst kunnen.

Lees ook:

Het gaat om een truck met een volgewicht van 32 tot (maximaal, na aanpassingen) 44 ton en een bereik van 300 tot 400 kilometer. Maar hoe zwaarder de truck is en hoe sneller hij moet rijden, hoe korter hij het volhoudt, vertelt Charles Engelaar van Volvo Trucks Nederland aan de telefoon. "Met de concepttruck willen we testen hoeveel hij precies kan dragen, hoe ver hij kan rijden en hoe lang het duurt om hem op te laden."

Transport in de regio

De aankondiging komt een maand na de vorige trucklancering van Volvo. Die vrachtwagen had, als hij volgeladen was, een gewicht van 27 ton en werd vooral aangeprezen als vuilniswagen of bezorgtruck in de steden. De grotere variant die het bedrijf nu gaat testen, is voor regionaal transport en gebruik op bouwplaatsen. Transport tussen steden of provincies is een groot deel van al het transport en het elektrificeren ervan is een belangrijke stap richting duurzaamheid, denkt Volvo.

De grote vraag is of de zwaardere trucks ver genoeg kunnen rijden. Ze hebben slechts vier accu's, tegenover de zes in de stadstrucks. "Het hele ontwerp is anders, daardoor is er geen extra ruimte voor accu's", verduidelijkt Engelaar. Toch is de geschatte range van de vrachtwagens ongeveer dezelfde.

Geen laadpalen

Volgens Engelaar is het ook niet de batterij die problemen oplevert voor elektrisch vrachtvervoer, maar het gebrek aan laadpalen. "Er is nauwelijks laadinfrastructuur voor zwaar vervoer. Zolang die ontbreekt is een elektrische vrachtwagen ook niet praktisch." De kleinere range van de vrachtwagen kan een transportbedrijf opvangen door op tactische momenten te laden, maar dan moet er wel een groot netwerk van laadplekken aanwezig zijn. De huidige palen voor personenauto's voldoen niet, denkt Engelaar. "De accu's van 200 kilowattuur vragen echt om wat zwaardere laadpalen en de vrachtwagens zijn te groot."

Lees ook:

Daarom begint Volvo nu al met het testen van zwaardere trucks. "We willen de overheid wakker schudden over de benodigde infrastructuur voor elektrisch transport. Want als we over een paar jaar de truck lanceren, kan het niet zo zijn dat ze nergens kunnen laden."

Bron: Volvo | Beeld: Volvo