11-12-2019 16:28 | Door: Marc Seijlhouwer

Gisteren steeg voor het eerst een commercieel elektrisch vliegtuig op. Luchtvaartmaatschappij Harbour Air bouwde het batterijvliegtuig samen met magniX. Volgens Harbour Air is dit het begin van de elektrische revolutie in de luchtvaart.  

Het watervliegtuig ePlane vloog een rondje vanaf de basis van Harbour Air in British Colombia, Canada, en landde korte tijd later weer veilig op het water. Aan boord is ruimte voor zes personen. Hoe lang het vliegtuig precies kan vliegen is niet duidelijk, maar het is vooral handig voor korte vluchten.

Zware batterij voor zwaar vliegtuig

De batterij heeft een vermogen van 560 kilowatt, het equivalent van 750 PK. De batterij moet zoveel vermogen hebben om het gewicht van het vliegtuig te kunnen tillen en genoeg snelheid te maken om op te stijgen. Dit alles maakt de batterij dan ook uitzonderlijk groot en zwaar. Dat is het probleem met elektrisch vliegen: hoe groter het vliegtuig, hoe zwaarder de batterij, en hoe minder mensen je mee kan nemen aan boord.

Lees ook:

Eilandhoppen

Voor dit watervliegtuigje blijkt dat geen probleem. Hier is de verhouding tussen batterijgewicht en vliegtuiggewicht gunstig genoeg. De toepassingen zijn beperkt, maar belangrijk: in de gebieden waar Harbour Air opereert worden veel korte vluchten tussen eilanden gemaakt, voor mensen die een boot te langzaam of oncomfortabel vinden. Een elektrisch watervliegtuig kan dan een duurzaam alternatief zijn.

Om elektrisch vliegen duurzaam te maken moet de batterij natuurlijk wel geladen worden met groene stroom. Of dat voor de vluchten van Harbour Air het geval is, maakt het bedrijf niet bekend.

Zonnevliegtuig

Het is overigens niet de eerste elektrische vlucht. Twee avonturiers trokken in 2016 rond de wereld met de Solar Impulse. Dat vliegtuig had vleugels met zonnepanelen en woog bijna niks, waardoor hij lang in de lucht kon blijven op zonne-energie. In dat vliegtuig was echter geen ruimte voor passagiers; het was puur een avonturiersexperiment. Harbour Air is de eerste die een passagiersvliegtuig op elektriciteit de lucht in brengt.

Bron: Harbour Air | Beeld: Harbour Air