16-12-2019 12:23 | Door: Marc Seijlhouwer

Vorige week lanceerde het Japanse bedrijf Kawasaki het eerste schip dat vloeibaar waterstof kan vervoeren. Het gaat waterstof gemaakt van bruinkool vervoeren van Australië naar Japan.

Hoewel de oceaantanker van 116 meter al klaar is, kan hij op dit moment nog geen waterstof vervoeren. Een tank van 1.250 kubieke meter waarin het waterstof ijskoud bewaard kan worden, is nu in de maak en moet eind 2020 geïnstalleerd worden. In de tank blijft het waterstof vloeibaar en neemt het velen malen minder ruimte in dan in gasvorm: een achthonderdste om precies te zijn.

Dit is het eerste schip van zijn soort: vloeibaar waterstof vervoeren vraagt om specifieke apparatuur die tot nu toe niet op grote schepen aanwezig is.

Lees ook:

De speciale, extreem goed geïsoleerde tank is nodig omdat waterstof heel vluchtig is. Als je de temperatuur niet laag houdt, wordt een deel van de waterstof gasvormig en kan het zo uit de tank verdwijnen. Om dat te voorkomen heeft de tank twee isolatielagen en wordt de temperatuur constant op -253 graden Celcius gehouden.

Niet duurzame waterstof

De tanker is zelf niet duurzaam: hij loopt op diesel, zoals de meeste grote schepen. Ook is het opvallend dat de waterstof die het schip gaat vervoeren uit bruinkool wordt gemaakt, via een proces dat vergassing heet.

Deze bruinkool komt uit Australië, waar men voorheen de bruinkool gebruikte in kolencentrales. Bij wijze van verduurzaming wil de overheid nu waterstof maken van de kool, maar er komt nog steeds CO2 vrij bij dit proces. Per ton waterstof komt er 33 ton CO2 vrij.

Olympische Spelen 2020

Het is dus geen blauwe of groene waterstof die van Australië naar Japan vervoerd wordt volgend jaar. Toch wil Japan zo snel mogelijk een betrouwbare aanvoer van waterstof op poten hebben. Het land organiseert deze zomer de Olympische Spelen en heeft de ambitie om 100 procent van het vervoer rond de Spelen op waterstof te laten lopen.

Daarvoor is een hoop van het spul nodig en dat kan voorlopig niet allemaal groen geproduceerd worden met zon- en windenergie. Lokaal zorgt het voor minder uitstoot en vervuiling, maar elders op de wereld komt bij het maken van waterstof even veel CO2 vrij als bij verbranding van benzine of kolen.

Essentiële stap

Toch is de komst van het schip belangrijk voor een waterstofeconomie. Want straks wordt er misschien wél groene waterstof geproduceerd op plekken waar minder energiebehoefte is. Dan is het essentieel om de waterstof te vervoeren en worden schepen zoals deze onmisbaar.

Lees hier onze andere artikelen over waterstof