07-01-2020 16:11 | Door: Marc Seijlhouwer

Energieleverancier Vandebron presenteerde gisteren een kaart met daarop de kosten voor het opladen van een elektrische auto per laadpaal. De kaart moet uitbaters van laadpalen manen tot transparantie over de prijs. Dat is nodig, omdat steeds meer prijsbewuste particulieren een elektrische auto aanschaffen.

De kaart bevat tienduizenden laadpunten, van Marokko tot Noord-Groningen. Bij elke laadpaal staat de precieze locatie en waar mogelijk de kosten: is er een starttarief en hoeveel betaal je per kilowattuur? Wat echter opvalt, is hoeveel laadpalen géén prijs tonen. Dat is bewust, legt Thijmen van Nijnanten uit. Hij is product developer Elektrisch Vervoer bij Vandebron en hielp mee aan de ontwikkeling van de kaart. "Veel exploitanten van laadpalen geven geen openheid over de prijzen. Dat moet deze kaart veranderen: we willen de bedrijven hiermee overtuigen om opener te zijn over de kosten van opladen."

Elektrisch is niet meer alleen zakelijk

Vandebron denkt dat meer openheid nu nodig is in de elektrische autowereld. "Lang was elektrisch rijden vooral interessant voor zakelijke rijders. Die geven weinig om de laadkosten: de rekening ging toch naar de baas. Maar nu de elektrische auto betaalbaarder wordt kiezen consumenten er ook vaker voor. En particulieren willen wél graag weten hoeveel het kost om de auto op te laden."

Nu is het vaak lastig te achterhalen hoeveel een individuele laadbeurt kost, weet Van Nijnanten. "Je houdt je pasje voor de laadpaal, de auto laadt op en aan het einde van de maand krijg je een rekening met de kosten van de hele maand."Een aantal van de grootste laadpaal-aanbieders maakt de prijzen niet openbaar. Dat is niet transparant; stel je voor dat je bij het tanken pas aan het eind van de maand te weten komt wat de literprijs van benzine was."

5 cent verschil

Het verschil is soms frappant: zo liggen er in Den Haag twee laadpalen 500 meter van elkaar, maar bij de ene kost opladen 35 cent per kilowattuur én moet je 12 cent starttarief betalen, terwijl de ander geen startprijs heeft en slechts 30 cent rekent.

"Dat prijsverschil mag er zijn. Snelladen is bijvoorbeeld ook duurder, maar daar is een goede reden voor. Maar mensen moeten wel een geïnformeerde keuze kunnen maken."

Meer elektrische auto's

Van Nijnanten denkt dat de consument eerder over zal stappen op een elektrische auto als duidelijk wordt hoeveel een laadbeurt kost. "Het hele systeem van 'tanken' verandert met een elektrische auto, dus je moet ook je kosten anders inschatten. Als men voor aankoop precies de laadkosten kan berekenen, wordt de drempel naar een elektrische auto voor particulieren lager."

Bron: Vandebron