20-01-2020 16:04 | Door: Marc Seijlhouwer

Vier grote maritieme bedrijven slaan de handen ineen om een tanker te bouwen die kan varen op ammoniak. Ammoniak kan een duurzamere brandstof zijn dan stookolie en helpen om de emissiedoelen van de scheepvaartindustrie te halen.

De vier bedrijven (MISCBerhad, Samsung Heavy Industries, Lloyd’s Register en MAN Energy Solutions) zullen de komende jaren hun kennis delen over schepen en brandstof. Uiteindelijk moet dat leiden tot een schip dat betaalbaar op ammoniak kan varen.

Stikstof en waterstof

Ammoniak is een potentiële scheepsbrandstof, die schoner is dan de stookolie waar schepen nu op varen. Ammoniak bestaat namelijk uit stikstof en waterstof. Stikstof zit in de lucht en als de waterstof met duurzame elektriciteit geproduceerd wordt, is het ammoniak emissievrij.  Bij verbranding komen er alleen stikstof en water uit de schoorsteen of uitlaat.

Ammoniak werkt zowel in een verbrandingsmotor als in een brandstofcel; die laatste techniek werkt ongeveer hetzelfde als een waterstofauto. Uit een Nederlandse studie vorig jaar bleek dat de brandstofcel de meest efficiënte manier is om ammoniak te gebruiken. Op dit moment levert de brandstofcel echter niet genoeg vermogen om een oceaantanker aan te sturen.

Combinatie van stookolie en ammoniak

Daarom adviseerde het rapport een overgangstechniek: een verbrandingsmotor die een combinatie van stookolie en ammoniak verbrandt om een schip aan te sturen. Dat brengt de schadelijke emissies van een schip omlaag, maar vraagt niet om nieuwe, dure technologie. Wel is de ammoniak zelf veel prijziger: het is drie keer duurder dan stookolie.

De maritieme bedrijven zullen de komende tijd onderzoeken of er een kostenefficiënte manier is om ammoniak te gebruiken. Dat hangt van een heleboel dingen af. Als er bijvoorbeeld een CO2-belasting komt op stookolie, wordt ammoniak gebruiken eerder winstgevend.

Emissievrij schip in 2030

De partijen werken samen omdat het op dit moment aan leiderschap ontbreekt in de maritieme sector. Zonder leiderschap zullen de CO2-doelen van 2050 niet gehaald worden, denken de bedrijven. Om dat doel te halen moeten er in 2030 al emissievrije schepen op de oceaan varen. Voorlopig is dat nog niet het geval.

Bron: MISC | Beeld: Adobe Stock