03-02-2020 08:00 | Door: Advertorial

Ga bij een willekeurig kruispunt in een Nederlandse stad staan. Binnen een paar uur tijd zie je waarschijnlijk meerdere voertuigen van verschillende logistieke bedrijven passeren. Maar hoeveel van die busjes en vrachtwagens zijn tot de nok toe gevuld? PostNL bedacht hiervoor een slimme en duurzame oplossing, waarmee goederenstromen in binnensteden efficiënt worden gebundeld.

Met het groeien van de economie en de bevolking, groeit ook de goederenstroom in de Nederlandse stadscentra. Al die extra verkeersdrukte in de stad zorgt voor een toename van de CO2-uitstoot. De transportsector is zelfs verantwoordelijk voor 13,4 procent van de schadelijke emissies in Nederland. De overheid wil samen met het bedrijfsleven de uitstoot zo snel mogelijk terugdringen. Eind 2020 moet de CO2-uitstoot in Nederland met 25 procent zijn teruggedrongen ten opzichte van de uitstoot in 1990.

En dat is niet de enige factor waarop de logistieke sector moet verduurzamen. Ook de consument is steeds kritischer op de manier waarop goederen worden verpakt en vervoerd. Tegelijkertijd wil die niet inleveren op de snelheid waarmee bestellingen worden geleverd. Ondernemers kunnen er niet omheen: logistieke processen moeten zo duurzaam mogelijk worden ingericht. PostNL voelt zich hiervoor medeverantwoordelijk en introduceert daarom een nieuwe manier van goederenbezorging: met groene voertuigen vanuit stadshubs.  

Meer pakketjes, minder verkeer

Stadshubs zijn distributiecentra aan de rand van de stad waar goederen van verschillende leveranciers worden gebundeld, voordat ze de binnenstad in worden gebracht. Rogier Havelaar, directeur stadslogistiek bij PostNL, legt uit wat de gedachte achter deze hubs is: “Wil je écht de logistiek in steden veranderen, dan ontkom je er als overheid niet aan om een grote milieuzone af te kondigen. Wij vragen leveranciers die anders met een halfvol voertuig voor één of twee bezorgingen een stadscentrum in moeten, om hun goederen af te geven bij onze stadshub. Hier worden alle bezorgingen gebundeld, in één elektrische vrachtwagen of bakfiets geladen en zo emissie-vrij de binnenstad in gebracht.”

Dit levert verschillende voordelen op. Leveranciers zijn veel minder tijd en kosten kwijt aan het doorkruisen van steden, de verkeersdrukte neemt af en daardoor worden binnensteden veiliger en schoner. Ook handig voor de ontvanger: hij ontvangt één of twee bezorgingen per week, in plaats van versnipperde bezorgingen over de gehele week.

“Klanten vragen steeds vaker van ons dat we onze producten met zo min mogelijk milieu-impact leveren,” vertelt Jeroen de Groot, Channel Manager bij Canon Nederland. “Daarbij is het milieuvriendelijker maken van het transport een belangrijke factor.” Canon lanceerde kort geleden een nieuw product: CO2-neutraal geproduceerd papier. De volgende stap voor het bedrijf is het aanpakken van de logistieke processen. “De stadshub van PostNL speelt hier een belangrijke rol in. Zij leveren ons Black Label Zero papier emissievrij aan onze klanten.”

Benieuwd naar meer duurzame innovaties in de logistiek? Bekijk dan de nieuwste editie van Succes op bestelling.

Op weg naar duurzame stadslogistiek

Steeds meer ondernemers merken dus dat klanten verwachten dat bedrijfsprocessen duurzaam zijn ingericht. Eén van de eerste afnemers van de stadshubs is de Hogeschool van Amsterdam. Havelaar: “Het voordeel voor de Hogeschool van Amsterdam is dat alle leveranciers aan de rand van de stad leveren. Vanaf daar brengt één elektrische vrachtwagen alle spullen in één keer naar de hogeschool. Dat levert ook meer rust op bij de ontvangst van goederen, want in plaats van twintig busjes komt er nu één goedgevulde vrachtwagen per dag."

Dat vraagt uiteraard wel om een optimale afstemming tussen ondernemers en leveranciers en een gedeelde motivatie om duurzaam te leveren. PostNL adviseert ondernemers dan ook om in gesprek te gaan met leveranciers om gezamenlijk de meest geschikte samenwerkingsvorm te bepalen. Hiervoor heeft PostNL verschillende modellen ontwikkeld, zodat er altijd een passende vorm beschikbaar is.

Benieuwd welke vorm bij jouw onderneming past? Bekijk de mogelijkheden in de whitepaper over stadslogistiek.

Bron: PostNL