26-02-2020 15:05 | Door: Marc Seijlhouwer

Uber, Lyft of andere deelauto-apps zorgen voor 69 procent méér milieuvervuiling dan de ritten die ze doorgaans vervangen. Dat kan veranderen, als de bedrijven hun bestuurders dwingen om elektrisch te gaan en de klanten vaker manen tot het delen van auto's.

Een nieuw rapport van de Union of Concerned Scientists (een non-profitorganisatie uit de Verenigde Staten) laat zien dat de opkomst van taxi-apps voor méér CO2-uitstoot door verkeer zorgt. Gemiddeld levert een ritje in een Uber, Lyft of andere deeltaxi 650 gram CO2 per mijl op. Het onderzoek gaat voornamelijk over de zeven grootste steden waarin taxi-apps actief zijn.

Uit het onderzoek blijkt dat een groot deel van de mensen die een Uber pakt voor een ander, groener vervoersmiddel kiest als er geen taxi's beschikbaar zijn. De bus, de trein, de fiets of zelfs niet op reis gaan zijn allemaal opties die mensen in een Uberloze wereld zouden kiezen.

De hogere uitstoot van een deeltaxirit komt vooral doordat openbaar vervoer en fietsen groener zijn dan een auto. Uber claimt zelf juist dat het een duurzaam bedrijf is, omdat het privé-ritten vervangt. Uit het onderzoek van de UCS blijkt dat niet te kloppen. Sterker nog: een Uber is zelfs vervuilender dan een privé-auto, omdat de taxi veel 'onbetaalde' kilometers maakt (dat heet in het Amerikaans deadheading).

Elektrische taxi

De deelrit-apps kunnen echter aanzienlijk groener worden als ze eisen stellen aan de gebruikers en de bestuurders. Als álle deelritaanbieders overstappen op een elektrische auto, wordt de dienst plotseling veel groener. Helaas is volgens grove schattingen in het UCS-rapport slechts 1 procent van de deeltaxi's elektrisch.

Lees ook: Vijf steden die duurzame mobiliteit stimuleren

Dit ondanks het feit dat Uber de afgelopen jaren elektrisch rijden probeerde te stimuleren. Zo krijgen chauffeurs met een elektrische auto een hogere vergoeding in de VS en is er een transitieplan voor Londense chauffeurs.

Wat kan de gebruiker doen?

Gebruikers moeten vaker aangeven dat ze willen 'carpoolen' in hun Uber. Als de auto meerdere gebruikers in één rit ophaalt, neemt de hoeveelheid 'dode kilometers',  waarin de auto geen klanten heeft, aanzienlijk af. Volgens Uber is op de plekken waar poolen beschikbaar is als optie, een vijfde van de ritjes gedeeld.

Als beide maatregelen massaal gevolgd worden, is een deeltaxi plotseling een milieuvriendelijk alternatief voor andere vervoersvormen. Een rit stoot dan maar 200 gram CO2 per mijl uit, tegenover een gemiddelde van 390 gram voor het alternatief (een eigen autorit, OV, of de fiets).

Investeren in OV en infrastructuur

De UCS vindt dat diensten als Uber heel nuttig kunnen zijn. Als ze gebruikt worden op plekken waar OV niet toereikend is, zoals in de voorsteden, kan een Uber juist bijdragen aan vergroening van mobiliteit. Een stukje met de Uber en de rest met (groen) OV is duurzamer dan een hele rit in een privé-auto. Overheden van steden moeten bovendien niet alleen maar eisen stellen aan de taxibedrijven. Ze moeten ook investeren in OV en goede infrastructuur voor fietsers en wandelaars.

Lees ook: Hoe de elektrische bus het Nederlandse OV verduurzaamt

Bron Union of Concerned Scientists | Beeld: Adobe Stock