22-04-2020 15:37 | Door: Teun Schröder

Autobedrijven Volvo en Daimler willen een joint venture oprichten voor de ontwikkeling en productie van vrachtwagens en bussen op waterstof. Beide autogiganten vinden dat elektrische aandrijving in vrachtverkeer cruciaal is voor een CO2-neutraal Europa in 2050. Vooralsnog hebben beide partijen een niet-bindende overeenkomst getekend.

Daimler Truck AG wil haar kennis en ervaring van brandstofcellen onderbrengen in de nieuwe joint venture. De Volvo Group verwerft vervolgens 50 procent van het nieuwe bedrijf voor een bedrag van 600 miljoen. “Met deze joint venture laten we duidelijk zien dat we geloven in waterstofbrandstofcellen voor bedrijfsvoertuigen”, aldus Martin Lundstedt, CEO van Volvo in de digitale persverklaring. Tegelijkertijd roepen de directeuren van beide organisaties andere bedrijven en instellingen op om bij te dragen aan de ontwikkeling van geëlektrificeerd vrachtvervoer.  

Brandstofcel van Mercedes

Daimler geeft in de digitale persconferentie aan al een hoop kennis in huis te hebben. “De afgelopen 25 jaar heeft Daimler aanzienlijke expertise opgebouwd door de ontwikkeling van de Mercedes-Benz brandstofcel. We willen voortbouwen op deze solide basis”, vertelt Martin Daum, CEO van Daimler Truck AG.

Lees ook: Deze elektrische vrachtwagens komen eraan

Door de samenwerking zullen de kosten voor beide bedrijven worden verlaagd en kan de marktintroductie van brandstofcellen voor zwaar transport versneld worden. De verwachting is dat de productie start in de tweede helft van dit decennium.

Batterij of waterstof

Bij elektrisch aangedreven vrachtvervoer moet men kiezen tussen een batterij of een waterstofresevoir dat energie geeft aan een elektromotormotor. Voor lichte vrachtwagens die korte afstanden rijden is een batterij de logische keus. Bij langeafstandtransport met zwaardere vrachtwagens krijgt een elektromotor aangedreven op waterstof de voorkeur. “Hoe deze twee vormen van aandrijvingen zich in de toekomst gaan ontwikkelen is nog onzeker. Niet alleen moeten we naar de beschikbare infrastructuur kijken, maar ook wetgeving en verdere milieuafspraken gaan hier een rol in spelen”, vertelt Daum.

De joint venture wordt opgericht in Nabern, Duitsland, waar momenteel het hoofdkantoor van Mercedes Benz Fuel Cell zit. Er wordt geschat dat de nieuwe venture 250 werknemers krijgt. Voor het eind van 2020 moet de overeenkomst tussen Volvo en Daimler definitief zijn. Het voorstel voor de joint venture ligt op het moment ook ter beoordeling bij de mededingingsautoriteit.

Lees ook: Auto's op waterstof; de toekomst of achterhaald?

Bron: Daimler | Beeld: Adobe Stock