16-06-2020 07:08 | Door: Jaime Donata

Voertuigen in de bouw moeten vaak tonnen aan vracht kunnen vervoeren. Door de zeer hoge behoefte aan vermogen is het in deze sector lastiger om elektrische aangedreven voertuigen te maken, dan in de reguliere auto-industrie. Daarom is de allereerste elektrisch aangedreven autolaadkraan - met aanhangwagen van maar liefst 40 ton – die deze maand de weg opging, best bijzonder.

Deze week reed de allereerste, geheel emissievrije autolaadkraan ter wereld over de Nederlandse snelwegen, beladen met steigermaterialen voor het nieuwbouwproject ‘Huis van Inspiratie’ in Rotterdam-Crooswijk.

Nathan Dane is als projectmanager bij Vlot Logistics betrokken bij de afrondende fase van de eerste emissievrije autolaadkraan: “Vaak komt een opdrachtgever met een bepaalde vraag waar je als logistieke dienstverlener een oplossing voor zoekt. Bij dit project was het precies andersom. Wij willen met deze autolaadkraan-combinatie zelf laten zien dat er ook voor zwaarder materieel emissievrije oplossingen mogelijk zijn.”

Emissievrij rijden straks de norm

Aan de basis van deze duurzame doorbraak in de bouw stond de aandeelhouder van Vlot Logistics die een paar jaar geleden al voorzag dat de bouwlogistiek in de nabije toekomst serieuze stappen moet zetten rondom het terugdringen van CO2-uitstoot. De ontwikkeling van de nieuwe, elektrisch aangedreven autolaadkraan komt volgens Dane dan ook geen dag te vroeg: “In 2025 mogen bestelbusjes in Rotterdam niet meer de stad in als ze niet CO2 neutraal worden aangedreven. En in 2030 gaan deze strengere regels ook gelden voor het zwaardere bouwverkeer. Daarom willen wij onze nieuwe truck de komende tijd inzetten om te laten zien dat er nu al werkbare mogelijkheden zijn om te voldoen aan de naderende milieu eisen.”

Passen en meten

"Begin vorig jaar begonnen we vanuit het DKTI subsidie-traject met de ontwikkeling van de nieuwe autolaadkraan, samen met onder andere EMOSS die de auto heeft opgebouwd en P. v.d. Velden Lease, als toekomstige leveranciers van duurzame oplossingen in de bouwlogistiek." Volgens Dane is het ontwikkelen van een elektrisch voertuig in de bouw niet te vergelijken met het verduurzamen van een personenvoertuig: “Een wagen in de bouw moet loodzware vracht kunnen vervoeren, de actieradius moet groot zijn en je kunt niet even naar een fabrikant om een casco te laten leveren voor een elektrisch aangedreven wagen. Vervolgens moet de inrichting uitgedacht worden. Er moeten flink wat batterijen worden ingebouwd. En dat doet wel wat met het gewicht en de as-druk. En dan moet er uiteraard ook nog ruimte en laadcapaciteit overblijven voor voldoende vracht en in dit geval een aanhangwagen van 40 ton.”

Analyse door TNO

De bouw van een elektrisch aangedreven bouwvoertuig is een proces van passen en meten. En omdat er nog weinig ervaring mee is, was het echt een testontwikkeling. Dane: “De ontwikkeling in dit soort trajecten is kostbaar, mede door het DKTI Transport-subsidietraject (Demonstratie Klimaat Technologieën en -Innovaties) van de RVO hebben we dit mogelijk kunnen maken.”

De wagen heeft vorige week, na een testperiode, voor het eerst een beladen rit gemaakt voor een opdrachtgever. Maar de ontwikkeling gaat door. Dane: “De praktijktest levert toch altijd nieuwe inzichten op. Zo bleek de as-druk bij gebruik nog net iets te hoog. Het luistert nauw met gewichtsverdeling, stabiliteit en de regelgeving voor het maximale laadvermogen. Daar moet je allemaal rekening mee houden.”

TNO, dat ook betrokken is bij het project, gaat de komende maanden alle data uit de truck analyseren met een dashboard. Dane: “Uit de resultaten van de testritten kunnen we onder andere zien wat het verbruikspatroon is. Ook monitoren we het oplaadproces. Zo kunnen we de bouwlogistiek van de truck straks nog verder optimaliseren.”

Uniek in zijn klasse

De gemeente Rotterdam heeft de afgelopen jaren flink ingezet op duurzame kennisdeling binnen de sector. Er is ook een subsidieregeling voor de bouwende partijen die stappen willen zetten om een efficiëntere en schonere bouwlogistiek te realiseren. Dane voorziet daarom ook een toenemende vraag naar emissievrij vervoer in de bouw: “Maar voor zover ik weet zijn wij op dit moment nog de enige partij in Nederland, in Europa en misschien zelfs wel de wereld, met een volledig elektrisch aangedreven voertuig in deze klasse. Er worden wel meer kranen en auto's elektrisch aangedreven, maar wij kunnen echt tonnen tillen met onze kraan en hebben een actieradius van 150 kilometer.” 

Bron: Vlot Logistics | Beeld: Vlot Logistics, Adobe Stock