01-07-2020 15:14 | Door: Teun Schröder

Samsung Heavy Industries en Bloom Energy kondigden vandaag een joint venture aan om emissievrije vrachtschepen te bouwen. De schepen krijgen een speciale brandstofcel die zuurstof en biogas kan omzetten in elektriciteit. De samenwerking zou een stap in de goede richting kunnen zijn om de maritieme klimaatdoelen van 2050 te halen.

Samsung Group staat bij het brede publiek voornamelijk bekend om zijn telefoons en beeldschermen. De divisie Samsung Heavy Industries (SHI) houdt zich echter met andere dingen bezig en is één van de grootste schepenbouwers ter wereld.

“Ons doel is om alle bestaande motoren en generatoren op vrachtschepen te vervangen door zeer efficiënte zuurstof-brandstofcellen”, aldus Heaki Jang, vice-president schepenbouw bij SHI, in het persbericht. “Met de bouw en ontwikkeling van milieuvriendelijke schepen willen we de toekomst van de maritieme sector inluiden.”

Flexibele en schone brandstofcel

Bloom Energy is gespecialiseerd in de ontwikkeling van solid oxide fuel cells, een brandstofcel die werkt met niet-poreuze zuurstof als elektrolyt. Het paradepaardje van het energiebedrijf is de Bloom Energy Server, een brandstofcel ter grootte van een parkeerplaats met een capaciteit van 100 kilowatt.

De brandstofcel zet door een elektrochemisch proces lucht en bijna elke brandstofbron, van aardgas tot verschillende biogassen, om in elektriciteit. Er is dus geen sprake van verbranding. Dit type brandstofcel kan zowel waterstofgas als biogas verwerken. Naast een drastische verlaging van koolstofemissies helpt de elektrochemische reactie ook bij het verminderen van zwavel- en stikstofuitstoot tot wel 99 procent. Als men biogas gebruikt als brandstof is de brandstofcel in potentie klimaatneutraal.

Lees ook: Emissievrij schip op waterstof is klaar voor de markt

Eerste ontwerp in 2022

De twee bedrijven zijn van plan de eerste ontwerpen van de nieuwe schepen in 2022 aan hun potentiële klanten te presenteren. Bloom Energy heeft een speciaal team van ingenieurs samengesteld om de brandstofcellen aan te passen aan de unieke eisen van de maritieme sector.

“De maritieme sector heeft het vermogen een substantiële impact te maken op emissies en luchtkwaliteit in havens over de hele wereld”, vertelt KR Sridhar, oprichter en CEO van Bloom Energy in hetzelfde persbericht. "We zien een samenwerking met één van 's werelds grootste scheepsbouwers als een moment om uitstoot meetbaar te verminderen en onze missie voor schone, betrouwbare energie naar de zeeën uit te breiden."

Emissies op zee

De scheepvaart is met een totale uitstoot van zo’n 900 miljoen ton CO2 verantwoordelijk voor ongeveer 2,5 procent van de totale wereldwijde emissie. Zeeschepen van meer dan 5.000 ton stootten vorig jaar gezamenlijk meer dan 150 miljoen ton CO2 uit, blijkt uit cijfers van de Europese Unie. Containerschepen zijn veruit de grootste vervuilers met een totale uitstoot van ruim 40 miljoen ton. Dit is opvallend omdat het hier ‘slechts’ om 1.657 schepen gaat, zo’n 15 procent van alle zeeschepen.

In 2018 hebben afgevaardigden van 173 landen een akkoord ondertekend om de emissie van schadelijke stoffen in de scheepvaart in 2050 te halveren ten opzichte van het jaar 2008. Voor het jaar 2030 is de harde eis gesteld om uitstoot te reduceren met 40 procent. De Verenigde Staten, Rusland en Saudi-Arabië hebben tegen dit verdrag gestemd.

Lees ook: Met een paar kleine aanpassingen kan de scheepvaart overstappen op waterstof

Bron: Samsung Heavy Industries | Beeld: Adobe Stock