16-07-2020 16:59 | Door: Marc Seijlhouwer

Grote transportbedrijven zoals Vos Logistics en retailers als Ikea roepen de EU op om vaart te maken met de plannen voor verduurzaming van transport. 18 bedrijven roepen op tot meer wetgeving over emissies van (zwaar) vrachtvervoer en stimuleringsmaatregelen om de transportsector zo snel mogelijk emissievrij te krijgen.

De bedrijven verenigen zich in de European Clean Trucking Alliance (ECTA) en vragen de EU om duidelijkheid en versnelling van de overgang in de vrachtsector. Hoewel de CO2-uitstoot aanzienlijk omlaag kan met zuiniger wagens en efficiëntere planning, is het niet genoeg om écht duurzaam te worden.

Daar moet verandering in komen, bijvoorbeeld door zo snel mogelijk nieuwe tests te maken voor de CO2-uitstoot van trucks. Dan moeten er ook regels zijn waar de sector aan moeten voldoen, en die staan nog niet expliciet in de Green Deal van eurocommissaris Frans Timmermans. En natuurlijk willen de transportbedrijven dat er een financieringsplan van de EU komt voor duurzamer vrachtvervoer.

Lees ook: Green Deal moet Europa drastisch maar eerlijk verduurzamen

Een kwart van de CO2-uitstoot

Dat de sector moet verduurzamen staat buiten kijf; in 2018 was transport goed voor 22 procent van de totale uitstoot - daarin zijn boot- en vliegverkeer niet meegenomen. De sector stoot jaarlijks een miljard ton CO2 uit. Dat moet in 2030 al gedaald zijn tot 930 miljoen ton, terwijl de vraag naar vrachtverkeer waarschijnlijk toe zal nemen.

Het verduurzamen van langeafstandtransport is minder makkelijk dan verduurzaming van personenvervoer. Trucks leggen vaak duizenden kilometers af, en bedrijven kunnen de ‘tijdsverspilling’ van elektrische wagens opladen niet veroorloven. Waterstof kan uitkomst bieden, maar dat is vooralsnog niet grootschalig uit groene bron beschikbaar.

Duurzame vrachtwagens in Europa

De ECTA heeft (nog) geen plannen om zelf alvast te beginnen met verduurzaming. Toch lopen er in Europa al verschillende projecten om transport te verduurzamen. Zo onderzoekt het havenbedrijf Rotterdam samen met Vos Logistics of het kan investeren in waterstoftrucks. Ook zijn er initiatieven om trucks minder vaak leeg rond te laten rijden. En de Zweedse autobouwer Volvo ontwikkelt een elektrische truck die veel meer gewicht kan dragen dan andere e-vrachtwagens.

Lees ook: Deze elektrische en waterstofvrachtwagens maken hun opwachting

Bron: ECTA | Beeld: Adobe Stock