19-11-2020 14:34 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De bouw van een natuurbrug over het spoor bij Hilversum, die komend jaar begint, zal een stuk minder stikstof uitstoten dan normaal. Prorail en BAM vervangen voor de bouw een aantal dieselmachines door elektrische varianten. Ze krijgen daar €​450.000 voor van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

Hoewel de trein een CO2-neutraal en stikstofvrij vervoersmiddel is, komen beide gassen wel vrij bij de aanleg van het spoor en de bouw van nieuwe stations. En dat wringt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de stikstofuitstoot in de bouw terugdringen en heeft daar 25 miljoen voor gereserveerd. Het project in Hilversum is het eerste dat van die pot geld gebouwd wordt.

Lees ook: Nieuw dak vangt stikstof en houdt gebouw koel

Stikstofuitstoot terugdringen

Het project gebruikt elektrische versies van een krol, een kraan en een bovenleidingwagen. Doel is om op tijdens veel meer werkzaamheden die elektrische machines in te zetten, om zo de stikstofuitstoot terug te dringen. Volgens Prorail wordt daardoor de komende drie jaar ruim 100 kilo aan stikstofoxiden bespaard. Zo is er meer ruimte om woningen te bouwen.

In 2019 kon er nog maar weinig worden gebouwd vanwege de stikstofimpasse. De Raad van State oordeelde toen dat de PAS, een programma van de overheid dat meer stikstofuitstoot toestond, de Natura 2000-gebieden onvoldoende beschermde en in strijd was met Europese wetgeving. Veel bouwprojecten liepen daardoor vertraging op. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven zegt dat stikstofvrij bouwen in eerste instantie wat meer kost, maar uiteindelijk meer oplevert. 

Lees ook: Flexwonen: een blijvertje in een veranderende samenleving

Bron: Prorail | Beeld: Adobe Stock