08-11-2016 13:47 | Door: Erik Verheggen

Inductief laden van elektrische auto’s is volgens technisch dienstverlener Engie een voorwaarde voor het succes van zelfrijdende auto’s. In Rotterdam loopt een praktijkproef.

Initiatiefnemers van het project zijn de gemeente Rotterdam en Engie in samenwerking met ElaadNL en EVConsult. Het is voor het eerst dat in Nederland wordt geëxperimenteerd met het inductief laden van personenauto’s in de openbare ruimte. 

engie draadloos laden

“Grootschalige transitie begint altijd met enkele partijen die gewoon durven. We zijn er dan ook trots op dat we deze proef samen met de gemeente Rotterdam zijn aangegaan”, zegt CEO Han Blokland van Engie.

Elektrische auto

Bij draadloos laden wordt de elektrische auto opgeladen wanneer hij parkeert boven een inductieplaat in de grond. Om het draadloos laden mogelijk te maken, zijn twee magnetische spoelen nodig waartussen de energieoverdracht plaatsvindt.

Een van de spoelen bevindt zich in de grond en is aangesloten op een stroombron. De andere spoel is aangebracht in het voertuig en is aangesloten op zowel het laadsysteem als op de batterij van de auto. Via een magnetisch veld tussen de twee spoelen wordt energie overgedragen van de verzender in de grond naar de ontvanger in de auto. Hierdoor laadt de auto op en hoeft de gebruiker deze niet meer met een stekker aan te sluiten op een laadpaal. 

Zelfrijdend

Engie ziet de draadloze oplaadtechniek als een voorwaarde voor de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Het draadloze oplaadsysteem zorgt er namelijk voor dat de bestuurder zelf geen handelingen meer hoeft te verrichten, ook niet bij het opladen.

"Grootschalige transitie begint altijd met enkele partijen die gewoon durven"

Volgende vraag is of er ook een business case is voor de technologie. “Het is van belang dat het concept niet alleen wordt vergeleken met de huidige laadpaal. Het systeem moet worden beschouwd als een toevoeging aan de huidige laadinfrastructuur. Wireless Charging kan bijvoorbeeld interessant zijn op taxistandplaatsen, bushaltes en - op langere termijn - in dynamische vorm wellicht in (snel)wegen”, schrijven de betrokken partijen in een kennisdocument.

Stef Pierik, projectleider Engie Infra & Mobility: “Engie is al sinds 2010 actief in de markt voor elektrisch vervoer. Om hierin voorop te blijven lopen en steeds duurzamere mobiliteitsoplossingen te kunnen leveren, is technologische vernieuwing essentieel. Inzetten op de energietransitie doen wij door te blijven investeren in innovatieve oplaadinfrastructuur en energieoplossingen, zoals Wireless Charging en Vehicle-2-Grid”.

Bron: Engie | Foto: huees, Creative Commons (cropped by DuurzaamBedrijfsleven)