15-11-2016 09:22 | Door: Erik Verheggen

Jaguar heeft zijn eerste elektrische auto gepresenteerd, een ‘sport-SUV’. De I-Pace Concept is de voorloper van de productieversie, die in 2018 op de markt komt.

Volgens Jaguar heeft de auto een actieradius van 500 kilometer, elektromotoren op voor- en achteras leveren samen een vermogen van 400 paardenkrachten en 700 newtonmeter koppel. Volgens het merk zelf is dat goed voor het ‘acceleratievermogen van een sportauto en de wegligging van vierwielaandrijving’.

Hoewel het gaat om een concept, zal de productieversie er hetzelfde uitzien. “Het is de preview voor een vijfzits productieauto, die in 2018 de weg opgaat”, zegt designdirecteur Ian Callum van Jaguar in een perbericht. Callum spreekt van een “nieuw hoofdstuk” voor Jaguar.

Elektrische aandrijving

“De designers en ingenieurs maakten optimaal gebruik van de vrijheid die elektrische aandrijving biedt om de auto geheel nieuwe proporties te geven. Het resultaat is een uitzonderlijk, geavanceerd ‘cab-forward’ design – geïnspireerd op dat van de C-X75 – met de vloeiende vormen van een coupé”, aldus Jaguar in een persbericht.

jaguar

Omdat geen rekening hoefde te worden gehouden met ruimte voor een verbrandingsmotor en een transmissietunnel, konden de designers de interieurruimte verder naar voren plaatsen, de wielbasis verlengen en de overhangen voor en achter inkorten.

De carrosserie is daardoor aerodynamischer, meldt Jaguar. De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,29 – volgens Jaguar uitzonderlijk laag voor een auto in dit segment. Het concept zou bovendien extra interieurruimte, meer stabiliteit en beter zicht op de weg bieden.

90 kilowattuur batterijpakket

De I-Pace Concept heeft een lithium-ion-batterijpakket met een capaciteit van 90 kilowattuur. Dit pakket is door Jaguar Land Rover zelf ontwikkeld. De behuizing is gemaakt van lichtgewicht aluminium en vormt een integraal geheel van de carrosseriestructuur van de auto.

Het batterijpakket is vloeistofgekoeld door middel van een speciaal tweetraps koelsysteem. Bij gematigde temperaturen wordt de efficiëntie van de batterij verbeterd, doordat een radiator de warmte van de cellen afgeeft. Bij hogere buitentemperaturen vergroot de aan de airco van de auto gekoppelde koeler de koelcapaciteit.

Warmtepomp

Het energieverbruik is verder geoptimaliseerd dankzij een moderne warmtepomp in het klimaatsysteem in de auto. Deze pomp is volgens de ontwerpers veel efficiënter dan conventionele elektrische verwarming, omdat die ook gebruikmaakt van de energie van de buitenlucht om het interieur te verwarmen. Daardoor kan de actieradius van de Jaguar I-Pace Concept met 50 kilometer groeien, zelfs bij vrieskou.

jaguar