21-11-2016 12:08 | Door: Hidde Middelweerd

Wie kan Tesla in de toekomst nog het hoofd bieden? DuurzaamBedrijfsleven.nl zet zeven kandidaten op een rijtje.

Tesla neemt de Model 3 begin 2017 in productie. Daarmee komt het bedrijf als een van de eerste autofabrikanten met een elektrisch model op de markt dat zowel qua prijs als qua actieradius écht aantrekkelijk is. Daarnaast liet Tesla onlangs weten de productie van elektrische auto’s op te voeren naar 500.000 exemplaren per jaar. Ook zoekt het bedrijf naar een locatie in Europa voor een tweede Gigafactory. Werk aan de winkel voor de concurrenten dus.

Welke automerken kunnen de inhaalslag nog maken? Met andere woorden: wie zijn de potentiële Tesla-killers?

Opel

In de Verenigde Staten wordt de Chevrolet Bolt als dé concurrent van de Tesla Model 3 gezien. In Europa komt deze elektrische auto als de Opel Ampera-e op de markt, waarschijnlijk eerder dan de Tesla Model 3. Verschil is echter wel dat Tesla al honderdduizenden reserveringen voor de Model 3 heeft ontvangen.

Met zijn concurrerende aanschafprijs van $ 33.000 en een actieradius van (op papier) 500 kilometer kan de Opel Ampera-e toch zomaar eens een Tesla-killer worden.

Volkswagen

Volkswagen heeft zijn pijlen inmiddels ook gericht op elektrisch rijden. Met de Volkswagen e-Golf heeft het automerk in ieder geval al een populair model in handen. De actieradius van de e-Golf wordt in de toekomst opgevoerd naar 300 kilometer, wat de populariteit ervan een boost moet geven.

Het paradepaardje van Volkswagen is echter de Volkswagen I.D. (zie afbeelding in tekst). Het conceptmodel van deze volledig elektrische auto, die voor het eerst werd onthuld op de Paris Motor Show, krijgt een actieradius van 400 tot 600 kilometer en moet in 2020 op de markt verschijnen.

Mercedes

Mercedes heeft niet één elektrisch model aangekondigd, maar een volledig submerk voor elektrische auto’s: EQ.

De Generation EQ (zie hoofdafbeelding), een volledig elektrische SUV, wordt het eerste model in deze lijn van elektrische auto’s. De conceptauto werd voor het eerst onthuld op de Paris Motor Show en krijgt een actieradius van maximaal 500 kilometer.

Wat de SUV onderscheidt van het gros is zijn modulaire opbouw. Dit houdt in dat verschillende onderdelen gemakkelijk te vervangen zijn of uitgebreid kunnen worden. Zo ook de batterij. Volgens Mercedes kan het vermogen van de batterij in de toekomst verhoogd worden naar 300 kilowattuur, waardoor de actieradius nog verder omhoog zal gaan.

Mitsubishi

Mitsubishi heeft met de futuristische Mistubishi eX (zie afbeelding onderaan) wellicht een populair elektrisch model in handen. De mini-SUV komt in 2019 of 2020 op de markt en krijgt een actieradius van 400 kilometer.

De auto is uitgerust met virtual reality-technologie, zodat informatie op de voorruit geprojecteerd kan worden. Daarnaast kan de elektrische SUV semiautonoom rijden.

BMW

Harald Krueger, CEO van BMW, verwacht dat elektrische auto’s 15 tot 25 procent van de totale verkoop van BMW gaan innemen. Dit zou gelijk staan aan een verkoop van 1 miljoen elektrische auto’s per jaar. De eerste stap is inmiddels gezet: BMW verkocht onlangs zijn 100.000ste elektrische model wereldwijd.

Om de volgende stap te kunnen zetten, heeft BMW verschillende plannen in de pijplijn. Zo moet een volledig elektrische Mini de verkoopcijfers een boost geven. Daarnaast krijgt de i3 een verhoogde actieradius van 300 kilometer.

Verder gaat het gerucht dat BMW op den duur een elektrische variant van de nieuwe 3-serie op de markt zal brengen. Hetzelfde gerucht gaat over de X4.

Renault

Renault heeft met de Zoe een populair en betaalbaar elektrisch model in handen. Onlangs introduceerde het automerk de nieuwe Z.E. 40-batterij, waarmee de actieradius van de Zoe werd verdubbeld naar 400 kilometer.

De vernieuwde Zoe is nu al te koop en biedt daarmee de grootste actieradius van alle elektrische auto’s in het middenklasse-segment. De Renault Zoe is te koop vanaf € 29.000, wat de auto ook qua prijs concurrerend maakt.

Nissan

Nissan heeft met de Nissan Leaf een van de populairste elektrische modellen in handen. De Leaf werd in de Verenigde Staten al 100.000 keer verkocht. Het laatste jaar vallen de verkoopresultaten echter tegen. De onlangs vernieuwde Leaf heeft namelijk een actieradius van 250 kilometer, niet te vergelijken met de actieradius van bijvoorbeeld de Tesla Model 3 of de Opel Ampera-e.

Het automerk heeft inmiddels aangekondigd dat de actieradius in de toekomst wordt opgekrikt naar 300 kilometer. Wanneer dit gebeurt, is echter onbekend.

Nissan-Renault heeft echter nog een andere troef achter de hand. Carlos Ghosn, CEO van Renault-Nissan, kondigde onlangs aan dat het bedrijf binnen twee jaar een elektrische auto van $ 8.000 (na aftrek van subsidies) op de markt brengt. Details over deze auto zijn echter nog niet bekend en in eerste instantie komt het voertuig alleen in Azië op de markt.

Hoofdafbeelding: Mercedes | Afbeelding in tekst: Volkswagen | Afbeelding onderaan: Mitsubishi