03-09-2017 09:41 | Door: Hidde Middelweerd

Renault en Connected Energy hebben twee bijzondere snellaadstations geïnstalleerd in Duitsland en België. De snellaadstations beschikken over een energieopslagstation bestaande uit tweedehands batterijen van Renault, waardoor een dure aansluiting op het elektriciteitsnet vermeden wordt.

Dat meldt Connected Energy in een persbericht. De zogeheten E-stor-technologie zorgt ervoor dat de gebruikte batterijen in staat zijn om op te laden op een laag vermogen, maar te ontladen op een hoog vermogen. Het opslagstation kan daardoor aangesloten worden op een zonnepark of windturbines in de regio’s, waardoor een aansluiting op het elektriciteitsnet vermeden wordt.

Connected Energy is in gesprek met verschillende partijen om vergelijkbare laadstations te bouwen in het Vereningd Koninkrijk en op andere plekken in Europa.

Renault

Renault biedt zijn klanten een inruilservice voor de batterij van hun elektrische Zoe aan. Het automerk probeert de tweedehands batterijen een tweede leven te geven, door ze een andere bestemming te geven. Batterijen hebben doorgaans een levensduur van acht tot tien jaar in elektrische auto’s, maar kunnen ook na deze levensduur nog een rol vervullen. Bijvoorbeeld als opslagbatterij, zoals het geval is bij snellaadstations.

Tesla

Elon Musk stelde eerder dit jaar dat de Supercharger-stations van Tesla in de toekomst ook worden losgekoppeld van het net. Dit zou betekenen dat alle snellaadstations van Tesla op den duur uitgerust moeten worden met een bron van duurzame energie, zoals een zonnepark.

Bron: Connected Energy | Foto: Connected Energy