12-01-2018 15:31 | Door: Hidde Middelweerd

Een variabele CO2-heffing op autogebruik is noodzakelijk om de klimaatdoelstellingen in Nederland te behalen. Dat stelde Steven van Eijck, voorzitter van RAI Vereniging, tijdens de nieuwjaarsreceptie.

Dat meldt RAI Vereniging in een persbericht.

Het gebruik van een auto moet worden belast, met als maatstaf de CO2-uitstoot van het voertuig, stelt de voorzitter. “Dit stimuleert bewuster gebruik van de auto en versnelt vergroening van het wagenpark.” Op lange termijn moet dit niet alleen voor personenvervoer, maar voor alle vormen van vervoer gelden.

CO2-uitstoot

Het kabinet heeft als doelstelling om de CO2-uitstoot in Nederland met 49 procent te verminderen ten opzichte van 1990. Om dit te kunnen behalen, moeten autorijders beloond gaan worden voor duurzam rijgedrag, aldus van Eijck.

“Een CO2-heffing op het gebruik van een auto is daarvoor de enige oplossing. Hierdoor zijn auto’s die minder uitstoten goedkoper per kilometer dan auto’s die veel uitstoten. De vergroening en elektrificatie van het Nederlands wagenpark wordt hierdoor versneld”, aldus Van Eijck.

Van Eijck onderstreepte zijn uitspraken met een verwijzing naar eerder onderzoek naar kilometerheffing, dat al aantoonde dat de CO2-uitstoot van wegvervoer met 20 procent kan dalen als er een vaste prijs per kilometer wordt ingevoerd. “Wanneer de prijs echter ook afhankelijk wordt gemaakt van de CO2-uitstoot van een auto wordt het klimaatvoordeel nog groter. Wij gaan nu verder onderzoeken hoeveel die heffing bijdraagt aan de vergroening van het wagenpark en het behalen van de klimaatdoelen.”

Belasting

Om de CO2-heffing in te kunnen voeren, is een drastische modernisering van het belastingstelsel voor auto’s vereist. Vaste autobelastingen op bezit (MRB en BPM) moeten namelijk om worden gezet naar een variabel tarief voor gebruik.

Van Eijck: “Deze manier van beprijzing moet de norm worden voor al het vervoer en onderdeel uitmaken van een bredere visie op klimaat en mobiliteit. Alleen zo kunnen reizigers een eerlijke keuze tussen vervoersvormen maken en beleidsmakers effectief sturen op klimaat. Dit is dé tijd om door te pakken.”

Bron: RAI Vereniging | Foto: Adobe Stock