25-01-2018 12:31 | Door: Hidde Middelweerd

C-Job Naval Architects heeft vijf elektrische veerponten ontworpen voor openbaar openbaarvervoerbedrijf GVB. De vaartuigen gaan de veerponten vervangen, die momenteel in gebruik zijn in Amsterdam.

Dat meldt C-Job in een persbericht.

Elektrisch vervoer

De veerponten worden 100 procent elektrisch en zijn daarmee een emissievrije vorm van transport. C-Job heeft de veerponten zo ontworpen dat ze kunnen bijladen op het moment dat passagiers en voertuigen de veerpont verlaten. Het laadproces kost per keer maximaal vier minuten, wat genoeg moet zijn om 24 uur per dag te opereren, zonder dat de veerpont ’s nachts aan de stekker moet.

Het geraamte van de veerpont bestaat volledig uit aluminium, waardoor de veerponten een lager gewicht hebben dan de veerponten die momenteel in gebruik zijn. Dit verhoogt de actieradius van de vaartuigen.

Mochten de veerponten onverhoopt toch extra elektriciteit nodig hebben, bijvoorbeeld door stormachtige omstandigheden, dan kunnen ze gebruik maken van een dieselgenerator aan boord om bij te laden.

De veerponten krijgen een laadcapaciteit van twintig auto’s, vier trucks of vierhonderd passagiers.

Amsterdam

Amsterdam heeft zichzelf de doelstelling gesteld dat alle operationele veerponten vanaf 2025 emissievrij zijn. Amsterdam behoort al tot de top 5 van duurzaamste steden op het gebied van mobiliteit. Dat bleek vorig jaar uit een ranglijst van Arcadis.

Lees ook:

Bron & afbeelding: C-Job Architects