07-06-2018 09:03 | Door: Hidde Middelweerd

De productie van batterijen voor elektrische auto’s en energieopslag vraagt om grote volumes van schaarse metalen, zoals lithium en kobalt. Dit kan op den duur leiden tot tekorten en stijgende prijzen. Panasonic probeert dat probleem op innovatieve wijze te omzeilen, door een batterij te ontwikkelen zonder kobalt.

Kobalt is vooralsnog voldoende beschikbaar, maar wordt slechts op een paar plekken in de wereld gewonnen. Bijvoorbeeld in Congo, waar het metaal in sommige gevallen gewonnen wordt onder erbarmelijke omstandigheden en door middel van kinderarbeid.

Panasonic, ’s werelds grootste producent van lithium-ion batterijen, verwacht daarnaast dat de prijs van kobalt in de toekomst fors zal stijgen.

Panasonic

De batterijproducent wil de problemen rondom het metaal wegnemen door er simpelweg niet langer gebruik van te maken. In eerste instantie zoekt het naar manieren om het gebruik van het metaal terug te dringen, bijvoorbeeld door meer gebruik te maken van nikkel. Op den duur zou het moeten lukken om helemaal geen gebruik meer te maken van kobalt, stelt de producent.

“We hebben ons gebruik van het metaal al aanzienlijk terug kunnen dingen”, stelt Kenji Tamura, verantwoordelijk voor de automotive batterijproductie van Panasonic, tegenover Reuters. “We maken nu stappen om het metaal volledig uit te faseren.”

Lees ook:

Bron: Reuters | Foto: Adobe stock