14-06-2018 10:00 | Door: Britt van den Elshout

Audi introduceert binnenkort een thuislaadoplossing om de Audi e-tron te integreren in de huiselijke infrastructuur. Dit maakt kostenefficiënt laden mogelijk, zelfs met gebruikmaking van de energie van zonnepanelen.

Het standaard, compacte laadsysteem van de Audi e-tron biedt de mogelijkheid om de auto op te laden bij maximaal 11 kilowatt (kW). Het nieuwe, optionele connect laadsysteem verdubbelt het laadvermogen tot 22 kW, waarbij de auto wordt voorzien van een tweede optionele lader. Maar dat is niet het enige: dit laadsysteem kan namelijk worden gekoppeld aan de energievoorziening binnen het huis.  

Slim en kostenefficiënt laden.

Via het Wifi-thuisnetwerk en de energiemanagementsystemen in huis, wordt het laadsysteem voorzien van intelligente laadfuncties. Zo kunnen eigenaren van de Audi e-tron gebruik maken van variabele energietarieven om hun auto op te laden. Hierdoor kan de batterij opladen op momenten waarop elektriciteit goedkoper is, terwijl het tegelijkertijd rekening houdt met individuele mobiliteitsvereisten, zoals de tijd van vertrek en de batterijstatus.

Daarnaast kan er, wanneer het huis voorzien is van zonnepanelen, gebruik worden gemaakt van zonne-energie om de Audi e-tron op te laden. Dit wordt gedaan door zonnige momenten via de weersverwachting mee te nemen in de laadcyclus wanneer de auto thuis is aangesloten op het energienet.

‘We bieden maximaal laadgemak’

“In lijn met onze premium kwaliteitsstandaarden gaan we met de e-tron een elektrische auto leveren die naadloos past in een intelligent, connected huis. Daarmee creëren we voor onze klanten echt een meerwaarde en bieden we hen maximaal laadgemak,” aldus Fermin Soneira, hoofd Product Marketing bij Audi AG.

De intelligente laadfunctie beschermt daarnaast tegen mogelijke stroomuitval. Klanten laden altijd met de maximaal beschikbare capaciteit die het energienet thuis en de auto zelf aan kunnen. Het laadsysteem kijkt hiervoor ook naar de energiebehoeften van andere energiegebruikers in het huis, om overbelasting van het thuisnet, en daarmee het doorslaan van stoppen, te voorkomen.

Lees verder:

Bron & Foto: Audi