10-08-2018 08:31 | Door: Hidde Middelweerd

De e-tron quattro, de elektrische SUV van Audi, is bijna klaar voor de markt. Het automerk claimt dat de actieradius van de elektrische auto 30 procent hoger kan uitvallen, doordat hij op innovatieve wijze remenergie terugwint.

Audi testte de terugwinning van remenergie op het legendarische Pikes Peak-circuit, die de e-tron quattro bergafwaarts aflegde. Tijdens de rit van 31 kilometer was de elektrische auto in staat om een kilometer actieradius terug te winnen per afgelegde kilometer. Dat klinkt zeer veelbelovend, maar een kanttekening is op zijn plaats: tijdens de rit daalde de auto maar liefst 1.900 meter af. Mede door de steile wegen was de elektrische auto in staat om zoveel remenergie terug te winnen. Hoeveel remenergie de auto terugwint op vlakke wegen laat Audi vooralsnog niet los.

Remenergie

Audi maakt gebruikt van een zogeheten elektrohydraulisch remsysteem om energie terug te winnen. De elektrische auto is in twee situaties in staat om remenergie op te wekken: als de bestuurder het gaspedaal loslaat en als de bestuurder het rempedaal indrukt.

Als dit gebeurt, fungeren de twee elektromotoren van het voertuig automatisch als generatoren, die de kinetische energie die vrijkomt gebruiken om de batterij op te laden.

E-tron quattro

Het bereik van elektrische auto’s blijft een van de obstakels voor consumenten om de overstap naar een elektrische auto te maken. Terugwinnen van remenergie zou een rol van waarde kunnen spelen in het verhogen van het bereik. Het bereik van de e-tron quattro toont echter ook aan dat accu-angst misschien niet langer een probleem hoeft te zijn. Die bedraagt namelijk 400 kilometer.

De langverwachte SUV van Audi is begin 2019 klaar voor de Nederlandse markt. Het prijskaartje liegt er niet om: $ 80.000.

Lees ook:

Bron & foto: Audi