21-08-2018 15:15 | Door: Hidde Middelweerd

Shell gaat een netwerk van waterstoftankstations realiseren in Nederland. De eerste stap wordt gezet met de bouw van vier tankstations voor waterstof: twee in de regio Amsterdam, één in Pesse (Drenthe) en één in Den Haag.

Shell meldt in een persbericht dat er uiterlijk in 2020 waterstof te tanken is op de nieuwe tankstations.

Waterstof

Waterstof kan een belangrijke rol spelen in de energietransitie en een belangrijke verduurzamingsslag betekenen voor bijvoorbeeld de mobiliteit- en transportsector. Tegelijkertijd zijn er momenteel weinig auto’s en trucks beschikbaar die rijden op de emissievrije brandstof.

Yoshikazu Tanaka, hoofdingenieur bij Toyota, sprak eerder over een kip/ei-probleem. Niemand koopt een waterstofauto, omdat er geen tankstations voor waterstof zijn. Tegelijkertijd bouwt niemand een tankstation voor waterstof omdat er geen waterstofauto’s zijn.

Langzaam maar zeker komt hier verandering in. Waterstoftankstations nemen in aantal toe, zowel in Nederland als wereldwijd, en steeds meer fabrikanten hebben waterstofvoertuigen op de rol staan. Enkele voorbeelden zijn Toyota, Hyundai en Nikola Motor.

Shell

Shell stelt in het persbericht een actieve rol te willen spelen in de transitie van het Nederlandse energiesysteem en experimenteert daarom met andere activiteiten. “Elektrische mobiliteit, zowel waterstof-elektrisch als batterij-elektrisch, is hier een voorbeeld van”, zegt Marjan van Loon, president-directeur Shell Nederland, in het persbericht. “We werken al aan een netwerk van snellaadpunten in Nederland en zijn nu ook betrokken bij de aanleg van een netwerk van waterstofstations.”

Waterstoftankstations

Shell ziet een belangrijke rol weggelegd voor waterstof en waterstofvoertuigen. Oliver Bishop, general manager Waterstof bij Shell: “Voordelen van waterstof-elektrisch rijden zijn het bereik en het feit dat er binnen vijf minuten een volle tank waterstof getankt kan worden. Het enige restproduct van rijden op waterstof is waterdamp uit de uitlaat. Dit draagt direct significant bij aan een betere luchtkwaliteit. En indien de waterstof uit duurzame energiebronnen zoals wind- of zonne-energie geproduceerd wordt, is het zelfs CO2-neutraal over de gehele keten.”

De multinational maakt voor de uitrol van de waterstoftankstations gebruik van de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI Transport) van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Met deze regeling kunnen bedrijven subsidie aanvragen voor duurzame maatregelen op het gebied van transport.

De tankstations zijn daarnaast onderdeel van het waterstofproject H2Benelux, dat medegefinancierd wordt door Connecting Europe Facility, een investeringstak van de Europese Unie.

Lees ook:

Bron & afbeelding: Shell