27-08-2018 14:59 | Door: Britt van den Elshout

Nederland telt het grootste aantal publieke laadpalen voor elektrische auto’s in de Europese Unie (EU). Ruim 28 procent van alle publieke laadpalen, wat gelijk staat aan 32.875 laadpalen, stond eind juni 2018 in Nederland.

Dat blijkt uit een publicatie van RAI Vereniging over de elektrische auto’s en infrastructuur.

Nederland wordt in de ranglijst gevolgd door Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Spanje. De onderlinge verschillen zijn echter groot. Zo heeft Duitsland 25.241 publieke laadpalen, maar Spanje, de nummer vijf in de lijst, slechts 4.974 publieke laadpalen.

Een goed voorbeeld van Nederlands succes is de laadinfrastructuur van Amsterdam met maar liefst 2.600 publieke laadpalen. Maar volgens Natuur & Milieu kunnen veel grote steden in Nederland nog grote stappen maken. Uit een analyse van collegeakkoorden blijkt dat veel steden te weinig maatregelen nemen voor elektrische rijden, zoals het plaatsen van publieke laadpalen.

Nederland koploper in de EU

Desondanks loopt Nederland volgens RAI Vereniging in de EU voorop bij de introductie van elektrische auto’s. Tussen januari 2010 en juni 2018 is het totaal aantal laadpalen, zowel publiek als privaat, in Nederland gegroeid van 400 naar ruim 122.000.

Deze groei van de laadinfrastructuur is volgens RAI Vereniging vooral te danken aan de fiscale stimulering van plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s. Op dit moment daalt de verkoop van plug-in hybrides echter wel doordat de voordelige bijtelling voor deze auto’s is afgeschaft. Sinds 1 januari 2017 worden zakelijk alleen nog maar volledig elektrische auto’s gestimuleerd met een lage bijtelling van 4 procent.

Een positief gevolg hiervan is dat het aandeel volledig elektrische auto’s blijft groeien. In heel 2017 werden er 7.958 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd, waar halverwege dit jaar de teller al stond op 7.947. RAI Vereniging verwacht dat er dit jaar circa 15.000 nieuwe volledig elektrische auto’s worden verkocht.

Investeren in nieuwe laadpunten blijft belangrijk

In het regeerakkoord is de ambitie opgenomen dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Daarnaast zijn er Green Deals gesloten waarin ambities zijn vastgelegd voor de groei van elektrisch personenvervoer en zero emissie stadslogistiek om binnensteden uitstootvrij te bevoorraden.

Om deze doelstellingen te kunnen bereiken, moet fors ingezet worden op de aanleg van een goede laadinfrastructuur. Het aantal publieke laadpunten zal hiervoor toe moeten nemen naar circa 1,8 miljoen in 2030. Het aantal snelladers moet stijgen van 750 naar 1.500 in 2030.

GTM Research verwacht dat er in heel Europa tot en met 2030 ongeveer 9 miljoen laadpunten bij komen voor huizen en 1,6 miljoen openbare laadpunten. Europa doet het goed volgens het onderzoeksbureau, omdat overheden en het bedrijfsleven de samenwerking opzoeken om de laadinfrastructuur van de grond te krijgen.

Lees ook:

Bron: RAI Vereniging | Foto: Adobe Stock