04-09-2018 09:01 | Door: Martijn van der Donk

Ze beginnen steeds meer het stadsbeeld te bepalen; grote elekrisch aangedreven bakfietsen waarmee post, pakketten en voedsel worden vervoerd. Duurzaam zijn ze zeker, maar zijn ze ook rendabel? Recent onderzoek toont aan dat voor deze licht elektronische vrachtvoertuigen (LEVV) een bescheiden, maar niet onbelangrijke rol is weggelegd in de stadslogistiek.

Lees hier het complete rapport

Dit onderzoek is een uitvloeisel van het LEVV-LOGIC-project. Daarin hebben de hogescholen van Amsterdam, Rotterdam en Arnhem en Nijmegen twee jaar samengewerkt met circa zestig organisaties: logistiek dienstverleners, verladers, voertuigaanbieders, netwerkorganisaties, kennisinstellingen en gemeenten. Samen hebben zij kennis ontwikkeld over de inzet van LEVV’s. Hoe kunnen LEVV’s een rendabel alternatief vormen voor het groeiende aantal bestelauto in steden.

Beperkt volume en gewicht

De onderzoekers schatten dat 10 tot 15 procent van de ritten met een bestelauto in steden zich lenen voor rendabele inzet van LEVV’s. Het transport moet daarvoor echter wel voldoen aan een aantal voorwaarden. Een eerste voorwaarde is een beperkt gewicht en volume van de goederen.

Ook snelheid is een voorwaarde. Zo wordt de businesscase van LEVV’s rendabel als de levering sneller kan worden uitgevoerd dan met een conventioneel voertuig. Dit is in gebieden waar de rijsnelheid of toegang voor voertuigen beperkt is, waar de afleveradressen dicht bij elkaar liggen of waar een goede parkeerplek belangrijk is. Om dit tijdsvoordeel te benutten is een logistiek concept nodig met uitsluitend binnenstedelijke ritten of met overslagpunten in de stad waarbij de extra kosten voor het overslaan op een hub (personeel, materieel, locatie) worden terugverdiend in de keten.

Kansrijk

Kansrijke sectoren voor LEVV’s zijn pakket en post-bedrijven, foodbedrijven en bedrijven in de bouwlogistiek en servicelogistiek.

De onderzoekers stellen wel dat lokale overheden nog veel kunnen doen om LEVV’s een impuls te geven. De stedelijke infrastructuur en verkeersregels zijn nog niet voorbereid op een toename van LEVV’s. Er is onduidelijkheid over de vraag op welk deel van de weg de LEVV moet rijden en waar hij moet laden en lossen, en er zijn nauwelijks stallingsmogelijkheden. Een verdere snelheidsbeperking op de rijbaan, de aanleg van fietsstraten en realisatie van laad- en losplekken voor LEVV’s bieden kansen voor een betere inpassing van de LEVV in het verkeer, aldus de onderzoekers.

Autoloze zones

Ook andere maatregelen als een aanschafsubsidie of het instellen van emissievrije of autoloze zones kan de levensvatbaarheid van de LEVV verder vergroten.

Bekijk ook onze infographicDuurzame logistiek van nu en de toekomst

Bron: Hogeschool van Amsterdam | Afbeelding: PostNL