12-09-2018 10:25 | Door: Hidde Middelweerd

De bussen die NS inzet als vervanging voor treinen rijden vanaf 1 januari 2019 op biobrandstof uit afval. Hiermee maakt NS het openbaar vervoer wederom een stukje duurzamer. Eerder stapte de openbaar vervoerder al volledig over op windenergie voor de aandrijving van al zijn treinen.

Voor de verduurzaming van de busvloot sloot NS nieuwe contracten met twee busbedrijven: Jan de Wit en Transvision.

Openbaar vervoer

In 2017 zette NS ruim 22.000 bussen in door werkzaamheden aan het spoor en nog eens 9.000 op storingen te ondervangen. Vanaf het begin van het nieuwe jaar rijden deze bussen op zogeheten Hydrotreated Vegetable Oil, een biobrandstof gemaakt van afgewerkt frituurvet en industriële vetten.

De brandstof wordt beschouwd als klimaatneutraal, stelt NS in een persbericht. Daarnaast gaat de productie ervan niet ten koste van natuurlijke bronnen of voedselproductie. Voor NS is het gebruik van de biobrandstof een belangrijke eerste stap richting uitstootvrij busvervoer.

In de aankomende jaren wil het spoorwegbedrijf vervolgstappen zetten in de verduurzaming van openbaar vervoer, door middel van pilots met elektrische bussen en waterstofbussen. Zo zal Transvision tijdens de contractperiode al enkele elektrische bussen in gebruik nemen.

Treinen op windenergie

Begin 2017 stapte NS volledig over op Nederlandse windenergie voor zijn treinen. Deze duurzame stap werd een jaar eerder gezet dan initieel was gepland. NS zorgde daarnaast voor een wereldprimeur op het gebied van openbaar vervoer: Nederland werd het eerste land ter wereld waar alle elektrische treinen op windenergie rijden.

“Het is een ongekende bijdrage aan het terugdringen van CO2-uitstoot”, zei NS-directeur Roger van Boxtel eerder in een interview met DuurzaamBedrijfsleven. “In andere landen wordt met grote ogen naar ons gekeken. Ik heb gesprekken met de Belgen, maar ook uit andere landen komen delegaties kijken wat wij hier doen.”

Lees ook:

Bron & afbeelding: NS