12-09-2018 15:04 | Door: Hidde Middelweerd

Volkswagen wil vanaf 2020 maar liefst 100.000 elektrische auto’s per jaar van de band laten rollen. De fabriek van Volkswagen in Zwickau (Duitsland) moet het overgrote deel van deze productie voor zijn rekening nemen.

Thomas Ulbrich, bestuurslid van Volkswagen, bevestigde de ambitieuze plannen tegenover Handelsblatt.

Elektrische auto

Ulbrich stelt dat de productie van elektrische auto’s tot en met 2025 verder opgehoogd wordt naar maar liefst 1 miljoen volledig elektrische auto’s per jaar. “Onze fabriek in Zwickau wordt in fases omgebouwd naar een fabriek die enkel bestemd is voor de productie van elektrische auto’s, maar dat is slechts het topje van de ijsberg.”

Eerder liet de autogigant al weten dat het op 16 locaties elektrische auto’s wil produceren. Zo staan er fabrieken in China als Noord-Amerika op de planning. Ulbrich bevestigt die ambitie: “Binnen drie jaar willen we op 16 locaties actief zijn op het gebied van e-mobility.”

Volkswagen

De plannen van Volkswagen op het gebied van elektrisch rijden liegen er niet om. Het automerk heeft inmiddels 4 volledig elektrische auto’s onthuld in zijn elektrische tak: ID. De eerste elektrische auto moet eind 2019 van de band rollen.

De zogeheten Volkswagen ID moet een actieradius van 400 tot zelfs 600 kilometer krijgen, al is het afwachten hoe hoog de actieradius wordt in reële omstandigheden. Eerder stelde Volkswagen al dat de auto $ 7.000 tot 8.000 goedkoper moet worden dan de Tesla Model 3.

Na deze elektrische auto volgen de ID Buzz, ID Crozz en ID Vizzion. De ID Buzz, een volledig elektrisch microbusje, wordt naar verwachting in 2022 in productie genomen.

Op de lange termijn zijn de doelstellingen nog ambitieuzer. In 2030 wil het automerk elektrische versies aanbieden van al zijn 300 modellen. Om dit te bereiken stopt het Duitse automerk een recordbedrag in de ontwikkeling van elektrische auto’s: € 70 mrd.

Elektrische auto delen

Daarnaast wil Volkswagen zijn auto’s als deelauto’s aanbieden, onder de noemer WE. Het zal enkel volledig elektrische auto’s inzetten voor dit deelplatform. Het platform wordt als eerste gelanceerd in 2019, in een grote stad in Duitsland. In 2020 zijn andere grote steden in Europa, Noord-Amerika en Azië aan de beurt.

Bron: Handelsblatt | Foto: Volkswagen