27-09-2018 10:00 | Door: Hidde Middelweerd

Er zijn inmiddels al tientallen elektrische auto’s op de markt gebracht en bijna elk vooraanstaand automerk heeft meerdere elektrische modellen in ontwikkeling. Toch weet de kleine, Duitse start-up Sono Motors zich in de kijker te spelen, met een elektrische auto met ingebouwde zonnepanelen. Wij maakten een testrit.

Op een parkeerterrein in Almere, pal naast het IJsselmeer, staan twee prototypes van Sono Motors’ elektrische auto: de Sion. Het exterieur van de elektrische auto valt meteen op. De Sion beschikt namelijk over 7,5 vierkante meter aan ingebouwde zonnecellen, van het dak tot de deuren.

Het is vandaag een zonnige septemberdag, een graadje of 24, en er is geen wolkje aan de lucht. De grote vraag is natuurlijk: hoeveel kilometer kan de auto vandaag op zonne-energie rijden? Felix Deitert, test drive manager bij Sono Motors, kijkt even naar de lucht en maakt een schatting: “Als hij de hele dag in de zon zou staan, kan hij vandaag zeker 20 kilometer op zonne-energie rijden.”

Lees ook: 6 elektrische auto's die in 2019 in de showroom staan

Ingebouwde zonnepanelen

De monokristallijne zonnepanelen van de Sion kunnen op hele zomerse dagen zelfs leiden tot 30 kilometer aan extra bereik. “Klanten kunnen tussen april en augustus rekenen op gemiddeld 20 kilometer extra bereik per dag. Maar op hele zonnige dagen verwachten we inderdaad uitschieters van boven de 30 kilometer, volledig groen en gratis”, vertelt Deitert. “De zonnecellen bieden daarmee echt toegevoegde waarde. In Duitsland rijdt men dagelijks gemiddeld 14 kilometer tussen woning en werk. Met een beetje geluk, kan je je woon-werkroute met onze elektrische auto dus maandenlang duurzaam én gratis afleggen.”

Hoewel de zonnepanelen een welkome toevoeging zijn, rijdt de elektrische auto natuurlijk niet alleen op zonne-energie. De Sion beschikt ook over aansluitingen voor regulier laden en snelladen. Op een volle batterij moet hij in staat zijn om 250 kilometer af te leggen.

Uniek luchtfiltersysteem

Wie achter het stuur gaat zitten van de compacte, elektrische auto, wordt verrast door het luchtfiltersysteem: een speciaal soort mos, geïntegreerd in het dashboard van de auto. Deitert: “Iedereen die in de auto gaat zitten, vraagt er meteen naar. Het filtert tot 20 procent van al het fijnstof uit de lucht. Daarnaast heeft het een positief effect op de temperatuur en luchtvochtigheid in de Sion.”

Elektrisch en duurzaam rijden

Met een elektrische aandrijving en ingebouwde zonnecellen is de Sion al te bestempelen als een bijzonder duurzame auto, die inmiddels wereldwijd op de voet wordt gevolgd. Sono Motors gaat echter voor de overtreffende trap, vertelt Deitert: “We willen zo duurzaam mogelijk bezig zijn, maar ook wij ontkomen niet aan CO2-uitstoot. Dit houden we echter bij en compenseren we volledig door initiatieven te ondersteunen die leiden tot CO2-reductie, zoals het planten van bomen.”

“Daarnaast besteden we veel aandacht aan de supply chain van al onze leveranciers”, vervolgt hij. “Waar komen de geleverde producten vandaan en, belangrijker nog, onder welke omstandigheden worden ze gemaakt? We willen onze elektrische auto graag zo goedkoop mogelijk realiseren, maar het mag nooit koste gaan van mens en milieu.”

Ook op het gebied van recycling onderzoekt Sono Motors actief wat er mogelijk is, vertelt Deitert. “Als de capaciteit van de batterij op een keer afneemt naar 80 procent moet hij vervangen worden, maar dat betekent niet dat hij geen waarde meer heeft. We onderzoeken daarom mogelijke herbestemmingen, wanneer ze vervangen moeten worden. Ze kunnen bijvoorbeeld fungeren als thuisbatterij. Of als je ze verzamelt, kan je er een grotere energieopslagfaciliteit van maken.”

Uiteindelijk is het de bedoeling dat elk onderdeel van de Sion te recyclen of hergebruiken is, maar zo ver is het nog niet. “Daar gaan nog wel wat jaren overheen”, beaamt Deitert.

"De teller staat inmiddels op ruim 7.500 preorders, vanuit meer dan 30 landen"

Focus op duurzaamheid

Deze ambitieuze focus op duurzaamheid was er in 2012 al, toen de oprichters van Sono Motors, Laurin Hahn en Jona Christians, besloten om proactief met duurzaamheid aan de slag te gaan. Deitert: “Minder vliegen en veganistisch eten zette voor hen te weinig zoden aan de dijk.”

In de jaren daarna ontwikkelden de oprichters daarom stapje voor stapje een elektrische auto. Het doel: een elektrische auto die iedereen kan betalen. Dankzij crowdfunding-campagnes kreeg de elektrische auto steeds meer vorm, creëerde Sono Motors tegelijkertijd een achterban en groeide de populariteit van de Sion gestaag. “De teller staat inmiddels op ruim 7.500 pre-orders, vanuit meer dan 30 landen”, aldus Deitert.

Volgend jaar worden de eerste exemplaren van de elektrische auto in productie genomen, zodat ze gekeurd kunnen worden en crashtests kunnen ondergaan. Aan het einde van het jaar wordt de Sion vervolgens bij de eerste klanten afgeleverd.

Als het zo ver is, verwacht Sono Motors dat de populariteit van de elektrische auto nóg een vlucht neemt. “We mikken op 260.000 exemplaren in acht jaar. Als hij eenmaal de weg op mag, verwachten we dat de Sion nog populairder wordt. Dan ziet men dat hij rijdt, dat het werkt en dat het geen greenwashing is. Dan schiet het aantal reserveringen geheid omhoog.”

Minder auto’s op de weg

Toch heeft Sono Motors niet de doelstelling om zoveel mogelijk auto’s te produceren. Het milieubewuste bedrijf mikt juist op het terugdringen van het aantal auto’s op de weg. Dat klinkt tegenstrijdig, maar kan zomaar eens werken. Deitert legt uit: “We moeten af van de auto als statussymbool: het is een middel om mobiliteit te realiseren, niets meer. Dat betekent dat we auto’s en ritten veel meer kunnen delen.”

"We moeten af van de auto als statussymbool: het is een middel om mobiliteit te realiseren, niets meer"

Sono Motors bestempelt zich daarom als een provider of mobility, in plaats van een autofabrikant. Om dit waar te maken, zet de start-up vol in op autodelen. De elektrische auto wordt geleverd met bijbehorende app om juist dat te kunnen doen. Wie om 5 uur zijn auto voor het laatst gebruikt, kan hem via de app bijvoorbeeld beschikbaar stellen voor mensen uit de buurt of familie en vrienden. Ook het delen van ritten kan via de app geregeld worden.

Deitert: “Dat brengt allerlei nieuwe mogelijkheden met zich mee. Je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de Sion met de buurt aan te schaffen of met een groep vrienden.”

Meer lezen over deelsystemen? Lees ons achtergrondartikel:

Betaalbaar

De doelstelling om een betaalbare elektrische auto te creëren, lijkt in ieder geval al geslaagd. Voor een vaste prijs van € 16.000 komt de Sion op de markt. De batterij kost nog eens € 4.000, maar kan waarschijnlijk ook geleased worden.

Sono Motors slaagt in deze relatief lage prijs door verschillende factoren. Zo hanteert de start-up een zogeheten één-product-strategie. “We maken één versie van de Sion”, legt Deitert uit. “Klanten kunnen alleen kiezen of ze een trekhaak willen of niet, maar verder niets. Geen andere bekleding voor de stoelen, geen andere kleur: de Sion komt in één uitvoering op de markt. Daarmee drukken we de kosten enorm.”

“Daarnaast outsourcen we zoveel mogelijk”, besluit Deitert. Dit betekent in de praktijk dat Sono Motors alleen de onderdelen ontwikkelt die het zelf belangrijk vindt, zoals de geïntegreerde zonnecellen, de batterij en het chassis. Onderdelen als zijspiegels en sturen worden gewoon gekocht. Ook de uiteindelijke productie van de auto wordt uitbesteedt. Deitert: “Onze partners zijn gespecialiseerd in die zaken. Dan is uitbesteden simpelweg goedkoper dan zelf het wiel opnieuw uitvinden.”

Foto's: Sono Motors