20-09-2018 14:46 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

InMotion heeft deze week een nieuwe concept-raceauto onthuld. Met de ‘Vision’ wil het studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven en Fontys Hogescholen laten zien dat het opladen van elektrische auto’s een stuk sneller kan. Uiteindelijk moet de laadtijd net zo snel zijn als het vullen van een brandstoftank.

De afgelopen jaren verbrak InMotion met de Ignition en Fusion raceauto’s al verschillende records voor elektrische auto’s op de circuits van Zandvoort, Zolder en Assen. Mooie mijlpalen maar de onderliggende boodschap en de lange termijn doelstellingen van InMotion waren niet altijd even helder voor iedereen, stelt marketingmanager Gijs Herings in Cursor.

Laadtijd elektrische auto’s kan sneller

Daarom heeft InMotion de Vision ontwikkeld waarin alle geleerde lessen van de voorgaande twee auto’s samenkomen. Met deze concept-raceauto wil het team de laatste drempel richting elektrische mobiliteit wegnemen. De basis ligt er volgens Hering maar ‘de ontwikkelingen moeten en kunnen veel sneller.’

De missie van InMotion is om de laadtijd van elektrische auto’s drastisch te verkorten. Nu moet een elektrische auto een uur laden voordat het weer 400 kilometer kan rijden. Dat zou in twee minuten mogelijk moeten worden. “We hopen binnen anderhalf tot twee jaar een auto te hebben staan waarmee dat kan”, aldus Herings.

Snel en veilig opladen

De grootste moeilijkheid volgens Herings is de hoeveelheid stroom die in korte tijd in de auto moet worden gebracht en de warmte die bij het opladen vrijkomt. ‘Om een auto snel en veilig te kunnen opladen moet dus een goede koeling worden ingebouwd’, stelt Herings.

In 2023 wil het team met de Vision deelnemen aan de 24 uur van Le Mans, een jaarlijkse autorace in Frankrijk. De raceauto wordt in tegenstelling tot zijn voorgangers helemaal zelf gebouwd. Alle deelnemers moeten namelijk over een goedgekeurd en bestaand chassis beschikken. Daarom is InMotion nu in gesprek met verschillende fabrikanten om te kijken welke chassis het beste bij hun snellaad-technologie past.

De te ontwikkelen raceauto is niet voor de consument. Herings verwacht echter dat belangrijke ontwikkelingen ook hun weg naar de auto-industrie voor personenauto’s vinden.

Lees ook:

Bron: Cursor | Foto: Adobe Stock