03-10-2018 08:56 | Door: Bas Joosse

Als eerste automerk brengt Renault een elektrische crossover op de markt. De auto lijkt qua vorm op de Captur en kan op een volle accu 250 kilometer afleggen. Klanten in Europa moeten nog even geduld hebben voordat ze in de K-ZE kunnen rijden: China is eerst aan de beurt.

“We introduceren met de Renault K-ZE een betaalbaar, stads, SUV-geïnspireerd elektrisch model”, zegt Carlos Ghosn, CEO van de Franse autobouwer. Het bedrijf heeft met de volledig elektrische Twizy en de Zoe al twee elektrische auto's.

Prijs Renault K-ZE

Hoeveel de nieuwe auto gaat kosten, is niet duidelijk. Renault noemt de K-ZE ‘betaalbaar’, maar geeft nog geen verdere prijsinformatie. De auto is volgens Renault onder andere uitgerust met parkeersensoren, achteruitrijcamera's en een navigatiescherm. 

Milieubewuste keuze

Met de introductie van de volledig elektrische SUV gaat Renault een stap verder in het verduurzamen van het aanbod. Bij de keuze van de eerste markt waar het voertuig te koop is, lijkt ook een milieubewuste keuze gemaakt te worden. China is volgens Renault de grootste groeimarkt voor elektrische auto’s. Tegelijkertijd is het land ook vaak in het nieuws door slechte luchtkwaliteit. De nieuwe Renault wordt in China lokaal geproduceerd, in samenwerking met de Chinese autobouwer Dongfeng Motor Company.

Elektrisch aanbod

Naast de K-ZE breidt Renault vanaf 2020 het elektrische aanbod verder uit, door bestaande modellen te voorzien van een elektrische  variant. Voor de Clio komt er een hybride variant en de Megane en Captur krijgen een plug-in hybrid uitvoering.

EZ-lijn

In Parijs presenteerde Renault nog een nieuwe auto: de EZ-ULTIMO. De robotauto doet futuristisch aan en biedt passagiers volgens de fabrikant een ‘exceptionele unieke ervaring’. Het interieur van de auto wordt daarnaast op maat gemaakt voor de klant. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van onder andere hout, leer en marmer.

Toekomst

Hoewel twijfelachtig is of de auto direct zal aanslaan bij de consument, past het concept wel in het grotere plaatje dat Renault voor ogen heeft. De ULTIMO is de derde telg in de EZ-lijn, na de EZ-GO en EZ-PRO.  De kleinere EZ-GO is bedoeld als autonome robo-taxi, de EZ-PRO is Renault’s antwoord voor elektrische stadsdistributie.

Lees ook onze reportage:

Bron: Renault. Foto's: Renault