04-10-2018 11:15 | Door: Bas Joosse

In 2021 moeten er 100.000 deelauto’s rondrijden in Nederland. Van die auto’s moeten dan 700.000 mensen gebruik van maken. Dat staat in een nieuwe Green Deal van het kabinet. In 2015 werd eenzelfde plan aangekondigd. Maar wat zijn de uitdagingen bij zo’n deeleconomie?

Met deelauto’s wil het kabinet onder andere de randstad bereikbaar houden. Volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven komen er in de komende tien jaar 500.000 mensen bij in de Randstad. “We moeten alles op alles zetten om de steden bereikbaar te houden, daar hoort ook de deelauto bij”, zegt Van Veldhoven bij BNR. Het gebruik van deelauto’s moet aantrekkelijker en makkelijker worden, vindt de staatssecretaris.

Het plan is niet nieuw; in 2015 werd ook al een Green Deal getekend; in 2018 moesten er 100.000 deelauto's zijn. Dat zijn er nu pas 41.000. Van Veldhoven heeft er wel vertrouwen in dat het doel in 2021 wel bereikt wordt. “De aandacht voor het hele concept van deelauto’s om de stad bereikbaar te houden, heeft echt aan urgentie gewonnen omdat we zien hoeveel mensen erbij komen en hoe de economie groeit”, stelt ze.

Deeleconomie

Het concept van een deelauto lijkt positief. Immers: waarom zou je een auto kopen als hij gemiddeld 23 uur per dag voor je deur staat? Deelplatforms zoals Greenwheels, BlaBlaCar en MyWheels maken het makkelijk om die overcapaciteit beter te benutten. Dat kan alleen maar goed zijn voor de leefomgeving. Toch?

Andere vervoersmiddelen

Niet alleen deelauto’s worden steeds meer gebruikt, in Amsterdam zijn inmiddels ook elektrische deelfietsen of deelscooters te vinden.

Bewoners en toeristen kunnen tegenwoordig per elektrische fiets, scooter of auto de hoofdstad doorkruisen. En dat voor slechts een paar euro. Met andere woorden: de transitie van bezit naar gebruik is ook in de mobiliteitssector in volle gang. DuurzaamBedrijfsleven nam drie Amsterdamse deelsystemen onder de loep en racete, in de spits, van Zuid naar Noord.

Kansen voor deelauto’s

Als de deelauto’s meer ruimte moeten krijgen, moeten grote steden nog wel aan de bak. Volgens Natuur & Milieu laten veel steden nu kansen liggen als het gaat om duurzame mobiliteit. Eén van de positieve uitzonderingen is Amsterdam. De stad heeft 2.600 laadpalen voor elektrische auto’s; het laadnetwerk staat daardoor wereldwijd te boek als één van de beste.

Special Stad van de Toekomst

Eerder dit jaar wijdde DuurzaamBedrijfsleven een special aan de vraag hoe duurzaam deeleconomieën nu eigenlijk zijn.

Bron: BNR. Afbeelding: Adobe Stock