08-10-2018 07:34 | Door: Bas Joosse

Een elektromotor van 500 kilowatt en batterijen: dit moet voldoende zijn om een vliegtuig voor twaalf personen in de lucht te houden. Het Amerikaanse Zunum Aero laat zijn nieuwe vliegtuig, de  De Zunum ZA10, aandrijven door die combinatie.

“De Zunum ZA10 zal een doorbraak brengen in de regionale luchtvaart, waardoor snel elektrisch en betaalbaar vliegen voor iedereen bereikbaar wordt”, stelt Matt Knapp, medeoprichter van Zunum.

Veel potentie

Het bedrijf wil rond 2020 de markt op met het vliegtuig dat twaalf passagiers over 700 mijl (1120 kilometer) kan vervoeren. Zunum voorziet een markt van 10.000 potentiële vliegveldjes over de hele wereld. Op deze vliegvelden wordt nu niet veel commercieel gevlogen.

Elektrische motor

De motor van het toestel wordt gemaakt door het Franse industrieconcern Safran. Het bedrijf gebruikt een elektrische helikoptermotor om het vliegtuig van Zunum aan te drijven. Elektrisch vliegen wordt door veel mensen gezien als één van de manieren om de luchtvaart duurzamer te maken en de milieu-impact van vliegen te verminderen.

Bekijk hier onze infographic over de milieu-impact van de luchtvaart.

Volgens Safran liggen de kosten van het nieuwe toestel erg laag door de zuinige motor: ongeveer $ 250,- per vlieguur. Nu ligt dat bedrag per uur volgens de motorbouwer nog tachtig procent hoger. De eerste testvluchten met de motor van Safran moeten in 2019 plaatsvinden. Die worden uitgevoerd met een vergelijkbaar toestel als de nieuwe ZA10.

Elektrisch vliegen

Vliegtuigbouwer Zunum wordt bij de ontwikkeling van het toestel financieel gesteund door Boeing en luchtvaartmaatschappij JetBlue. Er zijn meer vliegtuigbouwers en airlines die elektrisch vliegen tot hun speerpunt gemaakt hebben. Zo ontwikkelt Airbus een elektrisch vliegtuig en verwacht een Amerikaans bedrijf voor 2027 elektrisch te vliegen tussen Londen en Parijs. Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht binnen tien jaar elektrisch te kunnen vliegen.  Ook investeren vliegtuigbouwers in systemen om vliegtuigen elektrisch naar de startbaan te laten taxiën; dit scheelt CO2-uitstoot en kerosineverbruik.

Bron: Zunum Aero, Safran. Afbeelding: Zunum Aero