11-10-2018 13:46 | Door: Bas Joosse

De overstap naar een elektrisch wagenpark is goed voor het milieu maar ook voor het groene imago van bedrijven. Daarnaast kan een wagenpark met elektrische voertuigen (EV) ook medewerkers aantrekken of behouden en zorgen dat medewerkers ook privé overstappen op een EV.

In een whitepaper zet ChargePoint, leverancier van laadsystemen voor EV's, de voordelen voor het bedrijfsleven uiteen. Die gaan verder dan alleen het elektrificeren van het eigen wagenpark. Ook medewerkers aanmoedigen om een EV te gaan rijden, heeft voordelen.

Lees ook:

Green leader met EV's

ChargePoint benoemt een aantal voordelen. Een bedrijf kan zichzelf positioneren als ‘green leader’ met een elektrisch laadstation, duurzaamheid één van de doelen van het bedrijf worden, wordt de CO2-uitstoot verminderd en kan elektrisch rijden ook een doorslaggevende factor zijn voor nieuwe medewerkers. Om deze voordelen te benutten, moet het bedrijfsleven wel iets doen.

“Om elektrisch te rijden, of om te overwegen dat te gaan doen, hebben werknemers een laadstation op het werk nodig”, stelt ChargePoint.

Raytheon als succescase

Bij het Amerikaanse technologiebedrijf Raytheon Company installeerde ChargePoint elektrische laadstations. Voor Raytheon waren de stations een belangrijk onderdeel om personeel aan te trekken. “Het kan doorslaggevend zijn om talenten aan te trekken of te behouden”, zegt Frank Marino van Raytheon. Na vijf jaar bespaarde Raytheon 280 megawatt aan energie, was er 132.500 liter brandstof minder getankt en had het bedrijf ruim 117 duizend kilo CO2 minder uitgestoten.

Succesvolle EV-keuze

ChargePoint noemt een aantal factoren voor een succesvolle keuze. In al die factoren komt terug dat bedrijven voorbereid moeten zijn op een groeiende vraag naar EV-laadstations.

  • Binnen drie tot vijf jaar kiest vijf tot tien procent van de werknemers voor een plugin hybrid, stelt ChargePoint. Bij nieuwe gebouwen in gebieden waar veel EV’s rijden, moet rekening gehouden worden met een ‘EV-dichtheid’ van tien tot twintig procent.
  • Om de groei van het aantal EV’s aan te kunnen moeten bedrijven extra parkeerplaatsen ‘EV-ready’ maken.
  • Bedrijven moeten een ‘EV-policy’ opstellen die eenvoudig uit te breiden is als er meer mensen gebruikmaken van het laadstation
  • Kies een oplaadsysteem waar maximaal gebruik van gemaakt kan worden
  • Profiteer van subsidies en belastingvoordelen

Nederlandse markt

Oplaadsystemen van ChargePoint zijn inmiddels ook te vinden in Nederland. Met de duurzame energiemarktplaats Vandebron als leverancier zet het Amerikaanse bedrijf voet op Nederlandse bodem. ChargePoint verkoopt onder andere snelladers met een maximaal vermogen van 400 kilowatt.

Bron: ChargePoint. Foto: ChargePoint