12-10-2018 17:18 | Door: Bas Joosse

Eén van de weinige nadelen van een elektrische auto is dat ‘ie opgeladen moet worden. Dat kost tijd. Maar als de snelheid van de laadpaal flexibel is, kan het opladen sneller gaan. Die snelheid kan tot 45 procent hoger liggen dan nu het geval is.

Deze conclusie trekt netbeheerder Alliander na een onderzoek. Het bedrijf rustte samen met Nuon/Vattenfall en stichting ElaadNL 104 opladers in Amsterdam uit met speciale software voor een proef van negentien maanden. De software zorgde ervoor dat de laadsnelheid van de laadpaal aangepast werd aan de elektrische auto die aangesloten werd en aan de beschikbare capaciteit op het stroomnet.

Aanbod stroomnet

De FlexPower chargers laadden een groot deel van de dag auto’s sneller op, afhankelijk van de capaciteit van de auto en het aanbod van het stroomnet. Tussen 7.00 en 9.00 uur en tussen 17.00 en 20.00 uur lag de laadsnelheid lager, omdat er in die periode sprake is van een stroompiek, waarbij veel van het stroomnet gevraagd wordt.

Hogere snelheid

Aan de FlexPower chargers kon ruim 86 procent van de EV’s sneller worden opgeladen. De laadsnelheid van EV’s steeg volgens Liander met 45 procent. Bij 13 procent van de auto’s werd minder geladen, voornamelijk omdat dit ’s avonds tijdens de stroompiek gebeurde. In totaal werd 36.041 keer een auto opgeladen. In 19.000 gevallen ging het om een EV. De overige oplaadsessies waren plugin hybrids. Bij deze groep auto’s is volgens het onderzoek geen verschil te zien, omdat die technisch gezien niet sneller kunnen opladen.

Het onderzoek toont dat het bestaande stroomnet efficiënter gebruikt kan worden als de laadsnelheid dynamisch is. Hierdoor zijn er geen dure uitbreidingen nodig. Het aantal EV’s neemt de komende jaren toe, dus moet ook de capaciteit toereikend zijn. Door variabel te laden, wordt het bestaande stroomnet beter benut.

Lees ook: Lidl laat winkelende klant gratis snelladen op zonnestroom

Uitbreiden

De partijen in het onderzoek gaan nu bekijken of de proef verder uitgebreid kan worden in Amsterdam. In de stad zijn ongeveer 3.000 laadpunten te vinden.

Kansen voor bedrijven

De resultaten van het onderzoek bieden niet alleen kansen voor particulieren, maar ook voor het bedrijfsleven is het interessant. ChargePoint, leverancier van laadsystemen, meldde recent dat het laadnetwerk van groot belang is voor bedrijven die medewerkers willen stimuleren om een EV te rijden.

Lees ook:

Europese laadinfrastructuur nog niet toereikend genoeg

Bron: Alliander, ElaadNL. Foto: Adobe Stock