17-10-2018 11:30 | Door: Bas Joosse

De Schotse airline Loganair heeft al het record van de kortste vlucht ter wereld in handen en zou nu ook de eerste maatschappij kunnen worden die een passagiersvlucht elektrisch uitvoert.

“Misschien wordt het wel de eerste elektrische vlucht in de wereld. Ik ken geen andere bedrijven met soortgelijke plannen”, stelt Jonathan Hinkles, algemeen directeur van Loganair.

Loganair voert vluchten uit op de Schotse eilandengroep Orkney. Eén van de vluchten beslaat 2,5 kilometer van het eiland Westray naar Papa Westray. De vlucht duurt ongeveer anderhalve minuut, inclusief taxitijd naar de startbaan. Over de weg duurt het vervoer tussen beide plaatsen bijna een uur.

Initiatieven voor elektrische vliegtuigen zijn er al langer, maar vaak is het bereik van het elektrisch vliegtuig een probleem. Voor de route van Loganair is dat geen bezwaar, omdat de route extreem kort is. Ook zijn de meeste elektrische vliegtuigen nog niet groot genoeg voor commercieel vervoer. De vliegtuigen die Loganair nu inzet, zijn klein en bieden plaats aan acht passagiers.

Milieuvriendelijker

Bijkomend voordeel voor Loganair is dat het vliegtuigtype wat nu gebruikt wordt, wellicht omgebouwd kan worden naar een elektrisch vliegtuig. “We onderzoeken nieuwe aandrijftechnieken om vliegtuigen milieuvriendelijker te maken”, zegt Paul Hutton, CEO van Cranfield Aerospace.

Voorlopig is het nog toekomstmuziek: Loganair wil in 2021 de eerste elektrische vlucht uitvoeren. “De uitdaging is om de techniek bruikbaar te maken voor commercieel gebruik”, stelt Hutton.

Elektrisch vliegen

De Schotse airline is niet de enige luchtvaartmaatschappij die stevig inzet op elektrisch vliegen. Low-costgigant easyJet verwacht voor 2027 elektrische vluchten tussen Londen en Amsterdam uit te kunnen voeren. Ook Noorwegen heeft grootse plannen; als het aan de Noorse regering ligt, is vanaf 2040 iedere vlucht die minder dan 1.500 kilometer overbrugt, elektrisch.

Elektrische vliegtuigen

Op dit moment zijn er een paar elektrische vliegtuigen te vinden op de commerciële markt. Die toestellen zijn echter nog niet geschikt voor het vervoer van veel personen. De grote vliegtuigbouwers Airbus en Boeing werken wel aan elektrische vliegtuigen.

Lees ook:

Bron: Press and Journal | Foto: Adobe Stock