17-10-2018 16:05 | Door: Bas Joosse

Dieseltreinen moeten in 2025 uit de provincie Friesland verdwenen zijn. De treinen in de provincie moeten worden aangedreven met batterijen.

Een aantal trajecten op het Nederlandse spoor is niet geëlektrificeerd. De treinen die hierop rijden, worden aangedreven door elektriciteit of maken nog gebruik van dieselmotoren.

Al het openbaar vervoer in de provincie moet vanaf 2025 uitstootvrij zijn. De omslag naar treinen op batterijen past in die visie. In de provincie zijn nu twee treintrajecten waar dieseltreinen rijden. “We zetten in op een batterijtreinen in 2025. Dit is een unieke ontwikkeling in Nederland”, zegt de Friese gedeputeerde Johannes Kramer.

Ombouw bespaart geld

Friesland verwacht € 66 mln kwijt te zijn aan de twee lijnen tussen Harlingen en Leeuwarden en Leeuwarden en Stavoren. Door de ombouw naar elektrische lijnen bespaart de provincie naar verwachting € 3,4 mln op jaarbasis aan brandstofkosten. “Provinciale Staten hebben ons in september vorig jaar verzocht om met een plan voor zero emission te komen. Dat heeft onze ambities versneld”, stelt Kramer.

Het afgelopen jaar onderzochten Friesland en vervoerder Arriva drie opties: treinen op batterijen laten rijden, op energie uit waterstof of het elektrificeren van de lijnen. Uit het onderzoek blijkt dat batterijen de goedkoopste optie bieden. Het elektrificeren van de lijnen is te duur.

Lees ook: Eerste treinen op waterstof rijden nu rond in Duitsland

Elektrische treinen

Voor vervoerder Arriva is het rijden met elektrische treinen niets nieuws. De vervoerder exploiteert sinds 2012 een aantal regionale lijnen in Overijssel. Daar worden al elektrische treinen ingezet. Arriva verzorgt het treinvervoer in het noorden van het land nog tot 2035.

Minder CO2

De treinen gaan rijden op zonne-energie die lokaal opgewekt wordt. De provincie verwacht jaarlijks 5,8 miljoen kilo CO2 per jaar te besparen. Dit staat gelijk aan de uitstoot van 1.100 dieselauto’s.

Batterijen

De treinen worden bij de begin- en eindstations opgeladen via een bovenleiding met de zonnestroom. De energie wordt opgeslagen in batterijen die snel op te laden zijn. Op het resterende traject haalt de trein de energie uit de batterijen.

Bron: Provincie Friesland. Foto: Adobe Stock