24-10-2018 10:25 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De Britse fabrikant Dyson, vooral bekend van de snoerloze stofzuigers, zet een volgende stap op de markt voor elektrische auto’s. Het bedrijf gaat in Singapore een grote fabriek bouwen om zelf elektrische auto's te produceren.

De stofzuigerfabrikant is één van de weinige echte nieuwkomers op de automobielmarkt. Tesla is natuurlijk ook relatief nieuw, maar focust zich alleen op elektrische auto’s. Bij Dyson worden ook nog andere producten ontwikkeld.

De bedoeling is dat de eerste Dyson-auto’s in 2021 van de band rollen, weet The Guardian te melden. De bouw van de fabriek, die twee verdiepingen krijgt, moet in december 2018 beginnen en in 2020 afgerond zijn. Het bedrijf dat groot werd met de verkoop van stofzuigers zonder stekker en ventilatoren zonder bladen, gaat de komende jaren drie verschillende type auto’s produceren.

Drie elektrische Dyson-auto's

Welke auto Dyson als eerste op de markt brengt, is nog niet bekend. Het bedrijf ontwikkelt in ieder geval een luxeauto, die in kleine oplage op de markt verschijnt. De andere twee modellen moeten breder beschikbaar worden.

Groeimarkt

Dyson ziet Singapore als een strategische locatie voor zijn nieuwe fabriek. Zo biedt Singapore toegang tot groeimarkten, een goede bevoorradingsketen en hoogopgeleid personeel. “Onze bestaande footprint en ons team in Singapore, gecombineerd met de productie-expertise maakten het land een koploper”, stelt Jim Rowan, CEO van Dyson in een interne memo. De CEO wil de wereldwijde luchtvervuiling aanpakken; hij is ervan overtuigd dat elektrische auto’s daarbij kunnen helpen. De techniek die gebruikt wordt om de stofzuigers en ventilatoren te ontwikkelen, past volgens Rowan ook in elektrische auto’s.

Solid state

Dyson heeft nog niet bekend gemaakt welk type batterijen het in zijn elektrische auto's gaat gebruiken. Het bedrijf nam in een eerder stadium Sakti3 over, dat solid state batterijen ontwikkelt. Deze batterijen staan bekend als veiligere alternatieven voor traditionele li-ion-batterijen. Daarnaast zouden ze kunnen zorgen voor een hogere actieradius. Ook autobouwers Toyota en Hyundai zetten in op de technologie. De ontwikkeling van de 'solid state' batterijen staat echter nog in de kinderschoenen. Tegelijkertijd blijft Dyson ook de li-ion-batterijen ontwikkelen.

Bron: The Guardian | Foto: Adobe Stock