02-11-2018 14:35 | Door: Bas Joosse

Busvervoerder EBS zet sinds deze week tien elektrische bussen in op een buslijn vanuit het Noord-Hollandse Waterland naar Amsterdam. De vervoerder spreekt van een mijlpaal, omdat dit de langste elektrische buslijn in Nederland is.

De bewuste buslijn loopt van Edam naar Amsterdam Centraal Station en is na de ingebruikname van de Noord-Zuidlijn één van de weinige buslijnen die vanuit Waterland verder rijdt dan de eerste halte van de Noord-Zuidlijn. Door de komst van de Noord-Zuidlijn stoppen veel bussen bij de begin- en eindhalte van de metrolijn.

“We zijn trots dat we als leverancier van de elektrische bussen een grote bijdrage kunnen leveren aan de verduurzaming van het Nederlandse openbaar vervoer”, stelt Ard Romers, algemeen directeur van busbouwer VDL Bus&Coach.

135.000 elektrische kilometers

De bussen van de Brabantse bouwer rijden al sinds de zomer rond en werden afgelopen woensdag officieel gepresenteerd. Volgens EBS rijden de bussen op de lijn naar Amsterdam jaarlijks 135.000 kilometer, terwijl de meeste elektrische bussen een afstand tussen 30.000 en 70.000 kilometer afleggen op jaarbasis. De route waar de bus op ingezet wordt, is volgens vervoerder EBS 53 kilometer enkele reis.

Opvallend aan de ingebruikname is het moment waarop de elektrische bussen hun intrede doen. Meestal gebeurt dit bij de start van een nieuwe concessie. De geldende concessie loopt nog door tot eind 2021. Met de inzet van de bussen wordt volgens EBS op jaarbasis 7,5 ton CO2 bespaard. Daarnaast maken de voertuigen minder geluid door de elektromotor.

Actieradius

De bussen beschikken over een accupakket van 169 kilowattuur. Op een volle batterij kunnen de elektrische bussen twee keer een rit uitvoeren van Edam naar Amsterdam en terug. Na minder dan 15 minuten aan de snellader van 450 kilowattuur kan de bus opnieuw twee ritten uitvoeren.

Elektrische bussen in Amsterdam

In Amsterdam worden al langere tijd elektrische bussen ingezet. Streekvervoerder Connexxion voert sinds december 2017 veel ritten uit met een elektrisch wagenpark. Ook stadsvervoerder GVB kijkt naar de verduurzaming van het wagenpark en is onder andere bezig met de aanschaf van elektrische bussen.

Lees ook: 'We moeten tijdig inspelen op de groei van Amsterdam'

Bronnen: EBS, VDL | Afbeelding: VDL