07-11-2018 14:46 | Door: Advertorial

De groei van de economie resulteerde de afgelopen jaren voor veel bedrijven in een hogere CO2-voetafdruk. Een groot gedeelte hiervan wordt veroorzaakt door van een toename van zakelijke vliegreizen. CO2-besparing en reducties op energie staan vaak hoog op de agenda, terwijl een reductie op vliegreizen nog achterblijft. Dit blijkt uit recent onderzoek van Climate Neutral Group onder koplopers op het gebied van duurzame zakenreizen

De impact van vliegen op het klimaat

Het is van belang dat we juist op het gebied van mobiliteit, en specifiek vliegreizen, impact gaan maken. De luchtvaartsector draagt momenteel tussen de 3,5 en 4,9 procent bij aan de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Met een gemiddelde jaarlijkse groei van 5 procent van de sector zelf, kan dit percentage nog enkele tientallen procenten oplopen. Aangezien de luchtvaartsector, evenals de scheepvaart, niet valt onder het klimaatakkoord van Parijs, zijn zij niet gebonden aan reductiedoelstellingen. De initiatieven die bijdragen aan het oplossen van het probleem zijn onvoldoende om binnen 10 tot 20 jaar de sector te verduurzamen. Het is dus van belang dat naast de luchtvaartsector ook de (zakelijke) reiziger zelf actie gaat ondernemen. De kansen en mogelijkheden voor deze partijen worden op 29 november besproken in een interessante paneldiscussie met onder andere KLM, NS en PwC.

Bedrijfsleven kan het verschil maken

Internationaal opererende bedrijven kunnen, als grootafnemers van vliegreizen, de klimaatimpact van hun zakelijke vluchten snel verminderen. Dit kunnen ze doen door hun CO2-uitstoot te vergroenen, uitstoot te verminderen door te kiezen voor CO2-efficiënte vluchten en een deel van de vliegreizen te vermijden, door de trein te stimuleren en videoconferencing te gebruiken. Dit is niet alleen een noodzaak vanwege het klimaat, maar ook een kans om de werk-privé-balans van medewerkers te verbeteren en om kosten en tijd voor de organisatie te besparen.

Het heilige huisje blijft staan

Uit het onderzoek van Climate Neutral Group blijkt dat vliegen bij veel organisaties het ‘heilige huisje’ blijft. Met de groeiende media-aandacht voor de negatieve impact van vliegreizen stijgt het besef dat een ander reisgedrag gewenst is. Tegelijkertijd is de bedrijfsvoering van veel organisaties afhankelijk van het bezoek van hun internationale kantoren, klanten of onderzoekslocaties. Daarbij komt dat er voldoende draagvlak moet zijn om dit binnen organisaties op te pakken. Steun van de medewerkers, op alle lagen van de organisatie, is van groot belang. Het inzetten van Climate Champions die deze boodschap actief uitdragen en de duurzame maatregelen vastleggen in een reisbeleid helpt om de verandering door te voeren.

Reductie op kosten én CO2 mogelijk

Uit onderzoek van Climate Neutral Group blijkt dat CO2-reductie op zakelijke vliegreizen zeer goed mogelijk is. Het kan een besparing van 10 tot 25 procent in CO2 en 6 tot 15 procent in kosten opleveren. Resultaten van het onderzoek zijn verwerkt in een whitepaper. De Climate Neutral Group heeft de ontwikkelingen vanuit de politiek, techniek en de luchtvaartsector zelf op een rij gezet. Daarnaast leer je meer over de status quo onder het bedrijfsleven en de oplossingen die voor handen zijn.

Download het Whitepaper

Duurzame zakenreizen in de praktijk

Meer weten over het opstellen van een duurzaam zakenreisbeleid? Sluit aan voor een ontbijtsessie op 29 november op Schiphol. Hier gaan Barry ter Voert (KLM), Roger van Boxtel (NS), Annemieke Nijhof (Klimaattafel Mobiliteit), Joris Melkert (Luchtvaartexpert) en Maarten Dansen (PwC) met elkaar in gesprek over de mogelijkheden en de kansen. Hoe combineren we de voordelen van vliegen voor internationaal ondernemen met een duurzame bedrijfsvoering? Na afloop weet je waar jij met jouw organisatie en collega’s het verschil kunt maken!

Afbeelding: Adobe Stock