10-12-2018 11:34 | Door: Bas Joosse

Op grote Europese wegen moeten de komende jaren 39 nieuwe tankstations voor biologisch LNG verrijzen. Die moeten er mede voor zorgen dat er 2.000 vrachtwagens op BioLNG bijkomen. Deze ambitie presenteerde de nieuwe organisatie BioLNG EuroNet afgelopen week op de klimaattop in Polen.

In de organisatie zijn vrachtwagenbouwers Scania en Iveco, Shell, financieringsmaatschappij CNH Industrial Capital, de Spaanse tankstationeigenaar DISA en de Nederlandse biofuel-ontwikkelaar Nordsol vertegenwoordigd.

39 Nieuwe tankstations voor bioLNG

De tankstations komen volgens de organisatie langs grote transportroutes van Spanje naar het oosten van Polen. Iedere 400 kilometer moet er een tankstation verrijzen in Spanje, Frankrijk, België, Nederland, Duitsland en Polen.  

Verduurzaming

De ontwikkeling van BioLNG moet de uitstoot van CO2 verminderen. De Europese Unie moet in 2030 zestig procent minder CO2 uitstoten. Door het transport over land te vergroenen, wil de transportsector hieraan bijdragen. LNG is als brandstof al meer duurzaam dan benzine of diesel, bio-LNG gaat nog een stapje verder. In Nederland rijden onder andere trucks die Albert Heijn bevoorraden, op LNG

“LNG wordt een steeds meer betaalbare brandstof voor zware vrachtwagens. Daardoor wordt het een belangrijke energiebron terwijl de transportsector zich ontwikkelt”, zegt Istvάn Kapitάny, executive vice president van Shell Retail. “Shell is vastberaden om onze klanten ook brandstoffen met een laag CO2-gehalte aan te bieden. De nieuwe LNG-stations zijn een belangrijk onderdeel van die puzzel.”

Subsidies voor BioLNG

In het programma zitten naast de tankstations en de nieuwe fabriek ook subsidies. Volgens Jonas Nordh, directeur duurzame transportoplossingen bij Scania, is de financiële stimulans nog nodig om klanten te laten investeren in de LNG-trucks. Hij verwacht dat de productie van de duurzame brandstof de komende jaren toeneemt. “LNG is nu nog beter beschikbaar, maar biogas zal daar steeds vaker mee vermengd worden”, stelt Nordh.

De 2.000 nieuwe vrachtwagens worden geleased aan de transportbedrijven. De subsidie wordt gebruikt om het prijsverschil tussen de LNG-truck en een normale dieselvrachtwagen te compenseren. Gemiddeld is dit een bedrag van € 30.000, stelt Bio LNG Euronet.

BioLNG-fabriek

Om de BioLNG te kunnen produceren, komt in Nederland een nieuwe fabriek. De fabriek moet op jaarbasis 3000 megaton bioLNG gaan produceren. Als grondstof wordt biogas gebruikt. “Nordsol is vastbesloten om BioLNG mainstream te maken als een schone en veilige biofuel die wijd verkrijgbaar is voor een goede prijs”, zegt Jerom van Roosmalen van Nordsol.

Lees ook: Nieuwe fabriek produceert 42 miljoen m3 aan groengas

Bron: BioLNG-Euronet | Afbeelding: Adobe Stock