12-12-2018 16:14 | Door: Hidde Middelweerd

Elke week worden er zo’n 33.000 potjes voetbal gespeeld in Nederland. Daar gaan honderdduizenden voetballers, trainers, coaches, scheidsrechters en supporters ook elke week voor op pad. Veel verkeer dus, resulterend in veel CO2-uitstoot. De KNVB slaat de handen ineen met mobiliteitspartner Engie om daar verandering in te brengen.

De doelstelling die bij deze samenwerking hoort, liegt er niet om: een CO2-reductie van 20 procent binnen 4 jaar. Een forse opgave, want momenteel zorgen alle voetbal-gerelateerde verkeersbewegingen voor zo’n 65 kiloton aan CO2-uitstoot per jaar. Zo zorgt voetbal jaarlijks bijvoorbeeld voor 305.874.061 afgelegde kilometers per auto. Per bus gaat het om 49.304.052 kilometer. Genoeg mogelijkheden tot verduurzaming dus. “De KNVB gaat graag de uitdaging aan om deze CO2-reductie werkelijkheid te maken", zegt Eric Gudde, directeur betaald voetbal bij de KNVB.

Jacco van der Burg, manager smart mobility & e-mobility bij Engie Nederland, ziet mobiliteit als een ijzersterk startpunt om met CO2-reductie aan de gang te gaan. “Om de totale CO2-uitstoot in 2050 met 95 procent te reduceren, móéten we onze mobiliteit slimmer inrichten”, stelt hij. “Daarom vinden we de samenwerking met de KNVB geweldig; door samen te werken met de grootste sport van Nederland kunnen we echt impact maken.”

Duurzame en slimme mobiliteit

De KNVB en Engie vonden elkaar in een gezamenlijke ambitie. “De KNVB wil van voetbal de duurzaamste sport van Nederland maken, terwijl Engie impact wil maken in de mobiliteitssector”, vertelt Van der Burg. “Er reizen elke week honderdduizenden mensen naar voetbalstadions en lokale voetbalverenigingen. Door de handen ineen te slaan, kunnen we dus allebei onze ambities waarmaken.”

Om de beoogde CO2-reductie van 20 procent ook daadwerkelijk te realiseren, wordt het mobiliteitsprogramma GO gelanceerd. Dit programma bestaat uit verschillende initiatieven, zodat elke voetbalvereniging in Nederland met duurzame mobiliteit aan de slag kan. “We beginnen bijvoorbeeld met het aanpassen van de speelschema’s”, aldus Van der Burg. “Hoe kan je die zo inrichten dat men minder hoeft te reizen en frequenter samen kan reizen? Daar is een behoorlijke efficiëntieslag te maken.”

Elektrisch auto’s en deelauto’s

Daarnaast gaan Engie en de KNVB elektrisch rijden maximaal stimuleren, door middel van interessante en goedkope proposities voor het realiseren van laadinfrastructuur bij verenigingen en mensen thuis. Ook wordt een app voor gezamenlijk reizen gelanceerd, zodat ook carpoolen zo goed mogelijk gefaciliteerd wordt.

“Maar we willen bijvoorbeeld ook deelauto’s in gaan zetten”, voegt Van der Burg toe. “We zetten met opzet in op een breed palet van verduurzaming, zodat alle voetbalverenigingen (groot en klein) ermee aan de slag kunnen. En we maken het natuurlijk ook zo leuk mogelijk. Er zullen bijvoorbeeld prijzen te winnen zijn, want duurzaamheid mag beloond worden.”

Engie en duurzame mobiliteit

Voor Engie is verduurzaming van mobiliteit al tijden een belangrijk speerpunt. De technisch dienstverlener doet dit over twee assen: elektrische mobiliteit en slimme mobiliteit. Op het gebied van elektrische auto’s neemt Engie bijvoorbeeld een faciliterende rol in, door te voorzien in laadinfrastructuur. Maar ook laadlogistiek is belangrijk, vertelt Van der Burg: “Hoe stem je vraag en aanbod zo efficiënt mogelijk op elkaar af? En hoe zorg je ervoor dat elektrisch laden zo duurzaam mogelijk gebeurt, met uitsluitend duurzame energie? Daar zorgen wij voor.”

Op het gebied van smart mobility houdt Engie zich juist bezig met slimme oplossingen die mobiliteit kunnen verduurzamen. “Mobiliteit gaat enorm groeien in de aankomende jaren”, legt Van der Burg uit. “De ‘simpele’ oplossing is dan meer asfalt, maar wij zien smart juist als oplossing: slimmer weggebruik, slimmere auto’s en slimmere infrastructuur.”

"Iedereen kan vandaag nog positieve impact maken, ook als je een brandstofauto hebt"

Slimme oplossingen

Van der Burg wijst autodelen bijvoorbeeld aan als een voorbeeld van smart mobility. Maar ook carpooling is een voorbeeld van slimmere mobiliteit: “Alle initiatieven die het aantal vervoersbewegingen terugdringen of efficiënter maken, vallen wat mij betreft onder de noemer smart.

“Daar speelt infrastructuur bijvoorbeeld ook een belangrijke rol in”, vervolgt hij. “Hoe krijg je zoveel mogelijk auto’s over hetzelfde stukje asfalt? Dat kan je realiseren met slimme camerasystemen, flow-analyses, noem maar op. Ook als je de doorstroming weet te verbeteren, praat je over smart mobility.”

Lees ook:

Duurzaamste sport van Nederland?

Ook dat soort oplossingen zullen een rol spelen in het verduurzamen van de voetballerij. Maar wordt voetbal inderdaad de duurzaamste sport van Nederland? De verduurzaming van mobiliteit is in ieder geval een goed startpunt, vindt Van der Burg. “Mobiliteit is een hele gemakkelijke manier om met verduurzaming aan de slag te gaan”, zegt hij. “Iedereen kan vandaag nog positieve impact maken, ook als je een brandstofauto hebt. Daarom is de samenwerking met de KNVB zo belangrijk: als alle voetbalverenigingen hiermee aan de slag gaan, zetten we een enorme stap."

Hoofdafbeelding: Adobe stock | Afbeelding in tekst: KNVB