12-12-2018 16:02 | Door: Bas Joosse

Elektrische bussen zijn voor het Amsterdamse GVB weer een stap dichterbij. Het vervoerbedrijf heeft de Brabantse busbouwer VDL Bus & Coach gekozen als bouwer van de elektrische bussen. De voertuigen worden vanaf 2020 ingezet op lijnen van en naar station Amsterdam Sloterdijk.

GVB zette de opdracht voor de bussen in februari dit jaar in de markt. Naast de levering van 31 bussen zat daar ook een optie bij voor 69 extra bussen. VDL gaat elektrische Citea-bussen leveren.

Eerste elektrische bussen

“Dit is de eerste stap naar het verduurzamen van onze busvloot. Ik ben er trots op dat onze eerste 31 elektrische bussen van VDL er nu aankomen. Als stadsvervoerder dragen we hiermee bij aan schonere lucht in Amsterdam en het verlagen van onze eigen CO2-uitstoot”, zegt Alexandra van Huffelen, algemeen directeur van het Amsterdamse vervoersbedrijf.

Elektrische ambities

GVB is al langer klant bij VDL; in de stad rijden nu al een aantal Citea-bussen. Die worden aangedreven door diesel. “Het is natuurlijk extra bijzonder om ook elektrische bussen aan onze hoofdstad te leveren. Deze hernieuwde samenwerking met GVB staat symbool voor het onderlinge vertrouwen tussen onze organisaties”, stelt Willem van der Leegte, president-directeur van VDL Groep.

“De ambities van GVB om elektrisch te gaan rijden, sluiten naadloos aan bij de ambities van VDL om een aanzienlijke bijdrage te leveren aan de elektrificatie van het busvervoer in Nederland", vervolgt Van Der Leegte. Het busbedrijf levert onder andere ook elektrische bussen aan Rotterdam en landelijk streekvervoerder Connexxion.

Volledig elektrisch

Op termijn wil de vervoerder alle 200 bussen vervangen door elektrische exemplaren. Vanaf dat moment opereert het hele OV van GVB elektrisch: naast de trams en metro’s worden ook de veerponten elektrisch aangedreven. De energie is afkomstig uit groene stroom.

Lees ook: Alexandra van Huffelen, GVB: ‘We moeten tijdig inspelen op de groei van Amsterdam’

Streekbussen

Elektrische bussen vullen het Amsterdamse straatbeeld al langer. Streekvervoerders Connexxion en EBS rijden sinds eind 2017 met elektrische bussen in een deel van de stad. De inzet van de uitstootvrije bussen was één van de eisen in de ov-concessie die tot eind 2024 loopt. Ook GVB moet daar aan voldoen.

Podcast

In een uitzending van DuurzaamBV Radio spraken we met Alexandra van Huffelen over  het elektrificeren van de busvloot.

Bron: VDL | Afbeelding: VDL