14-12-2018 15:50 | Door: Bas Joosse

Een nieuw jaar betekent vanuit de overheid vaak nieuwe regels. 2019 Begint gelijk met een ingrijpende maatregel voor de automobilisten: op 1 januari verandert de bijtelling voor privégebruik van zakelijke auto’s. Voor een nieuwe Tesla Model S, de meest verkochte elektrische auto in Nederland, stijgt de bijtelling met vele duizenden euro’s.

De belastingdienst rekent bijtelling als een auto van de zaak jaarlijks meer dan 500 privékilometers rijdt. De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde en verschilt per soort auto. Over de bijtelling wordt jaarlijks inkomstenbelasting betaald.

Voor auto’s met een verbrandingsmotor is het bijtellingspercentage nu 22 procent. Voor nieuwe elektrische auto’s is het percentage in 2018 nog 4 of 7 procent. Op 1 januari 2019 veranderen de regels.

Datum eerste toelating

Het percentage van 4 procent geldt voor een periode van vijf jaar na de ‘datum eerste toelating’. Dit is de datum dat de auto voor het eerst een kenteken gekregen heeft. Voor elektrische auto’s die voor 1 januari 2017 hun eerste kenteken kregen, is het percentage 7 procent.

Verschillende percentages

Waar iedere nieuwe elektrische auto in 2018 nog een bijtellingspercentage van 4 procent kent, gaat dat in 2019 op de schop. De belastingdienst gaat onderscheid maken op basis van de catalogusprijs. Over de eerste 50.000 euro van de catalogusprijs voor een elektrische auto blijft de bijtelling 4 procent; voor het bedrag daarboven gaat het percentage naar 22 procent. Voor elektrische auto’s die voor 1 januari 2017 de weg op mochten, wordt het hogere tarief 25 procent in plaats van 22.

Rekenvoorbeeld nieuwe bijtelling

Een Tesla Model S met een batterij van 75 kilowattuur en een actieradius van 490 kilometer staat in december 2018 voor € 91.720 op de website van de autobouwer. Met het oude percentage komt de bijtelling uit op € 3.668,80.

In de nieuwe situatie wordt over de eerste € 50.000 van de catalogusprijs € 2.000 bijtelling gerekend. Over de resterende € 41.720 wordt de bijtelling van 22 procent gerekend: € 9.178,40. In totaal komt de ‘nieuwe’ bijtelling voor de Tesla in dit voorbeeld dus uit op € 11.178,40.

Kleine auto’s

De nieuwe regels betekenen mogelijk goed nieuws voor fabrikanten die elektrische auto’s aanbieden met een catalogusprijs van minder dan 50.000 euro. Die auto’s zijn onder andere kleinere auto’s als de Renault Zoe, Nissan Leaf en VW eGolf.

Met de Model S en Model X van Tesla vormen de drie auto’s de top vijf van meest verkochte elektrische auto’s in 2018, blijkt uit cijfers van de RVO. Qua verkoopcijfers laat Tesla de concurrentie ver achter zich De Model S steekt met 11.550 nieuwe registraties met kop en schouders boven de rest uit: met 5.157 nieuwe auto's is de Nissan Leaf de nummer twee. De Model X, Zoe en de Golf maken de top vijf compleet.

Lees ook: 6 elektrische auto's die in 2019 in de showroom staan

Bijtelling plugin hybrides

Voor plugin hybrides verandert er niets: het bijtellingspercentage blijft 22 procent. Volgens de Rijksoverheid rijden PHEV’s minder kilometers elektrisch dan verwacht. Daardoor zijn de auto’s minder energiezuinig en milieuvriendelijk.

Bronnen: Rijksoverheid, RVO, Tesla, Belastingdienst | Afbeelding: