02-01-2019 12:13 | Door: Bas Joosse

Volkswagen heeft de eerste beelden vrijgegeven van een mobiele snellader. Het systeem kan op iedere gewenste locatie een elektrische auto of elektrische fiets opladen. De eerste installaties worden vanaf medio 2019 geplaatst in Wolfsburg.

De snellader werkt volgens Volkswagen als een powerbank voor auto’s en e-bikes. Per snellader kunnen vier voertuigen tegelijkertijd opgeladen worden. Daarbij maken twee voertuigen gebruik van gelijkstroom en twee van wisselstroom. Het opladen van een auto duurt volgens de autobouwer gemiddeld zeventien minuten. Het systeem heeft een capaciteit van 360 kilowattuur en kan daarmee vijftien auto’s opladen.

Snellader als opslag

Als het batterijniveau van de snellader minder dan 20 procent is, wordt de lader vervangen door een vol exemplaar. Door de lader aan te sluiten op een stroomvoorziening, kan het apparaat zichzelf blijven opladen. De laadstations kunnen ook gebruikt worden om tijdelijk duurzaam opgewekte energie in op te slaan.

Daarmee geven ze Volkswagen een voorsprong, stelt Mark Möller, hoofd technische ontwikkelingen bij het bedrijfsonderdeel. “Alleen als een elektrische auto geladen wordt met duurzaam opgewekte energie kun je spreken over CO2-neutrale mobiliteit”, zegt Möller.

Hergebruik batterij in snellader

De batterijen in de mobiele lader worden dezelfde als die in de elektrische auto’s geplaatst worden, hierdoor kunnen autobatterijen een tweede leven krijgen.

Volkswagen zet de komende jaren stevig in op elektrisch rijden en de productie van elektrische auto’s. Dit jaar moet de eerste elektrische VW ID in de verkoop gaan. De ID-lijn bestaat tot nu toe uit vijf modellen: de ID Neo (de sedan-variant), de Volkswagen I.D. Buzz, de Vizzion en de Crozz, een elektrische crossover. In 2025 wil het bedrijf op jaarbasis 1 miljoen elektrische voertuigen produceren.

Lees ook: 6 redenen waarom 2019 het jaar van de elektrische auto wordt

Belangrijke stap

“De mobiele laadstations zijn een beslissende stap naar een efficiënt netwerk van laadpunten”, stelt Thomas Schmall, voorzitter van de raad van bestuur bij Volkswagen Group Components. Doordat de stations verplaatsbaar zijn, kunnen steden eerst de juiste plaats bepalen voor ze grote investeringen doen, legt Schmall uit. “Het wordt ook mogelijk om tijdelijk laadstations neer te zetten, precies wanneer en waar ze nodig zijn.”

Bron en foto: Volkswagen