03-01-2019 11:47 | Door: Bas Joosse

Vliegtuigen op Schiphol en andere Nederlandse luchthavens worden nu in sommige gevallen nog aangesloten op een mobiele aggregaat die op diesel werkt. Die stroomvoorziening wordt nu vervangen door een elektrische variant, die minder CO2 en stikstof uitstoot.

De Royal Schiphol Group schaft acht mobiele ground power unit’s (GPU’s) aan, die werken op batterijen in plaats van diesel.

Een GPU wordt op de luchthaven gebruikt om vliegtuigen op de grond van stroom te voorzien. Toestellen die aan de gate staan, worden voorzien van walstroom. Als een vliegtuig niet aan de terminal staat, maar op het platform, wordt er een GPU aangekoppeld. 

Korte afstanden

Op Schiphol gebeurt dit veelal met toestellen die korte afstanden vliegen en dagelijks veel vluchten uitvoeren. Op de plaats waar deze vliegtuigen geparkeerd worden, kunnen ze niet direct aan de terminal staan. Passagiers worden per bus naar deze vliegtuigen gebracht.

Batterijen

De zogeheten E-GPU’s zijn ontworpen door ITW-GSE en Nissan. De nieuwe energievoorzieningen zorgen voor 90 procent minder CO2-uitstoot. De hoeveelheid stikstof neemt volgens de luchthaven met 95 procent af. De E-GPU’s worden aangedreven door een nieuwe batterij, maar op termijn zullen hier oude batterijen uit elektrische auto’s voor gebruikt gaan worden.

Auxilliary Power Unit

Grote vliegtuigen hebben ook zelf een stroomvoorziening aan boord, de auxilliary power unit (APU). Het gebruik van de APU aan de gate is in de meeste gevallen verboden, omdat dit zorgt voor geluidsoverlast en onnodig kerosineverbruik. De Inspectie Leefomgeving en Transport controleer hierop en legt boetes op aan luchtvaartmaatschappijen die het verbod overtreden.

Acht exemplaren

Royal Schiphol Group is eigenaar van Schiphol en heeft belangen in de luchthavens van Rotterdam,  Eindhoven en het Australische Brisbane. Op deze drie luchthavens wordt één E-GPU geplaatst. Schiphol krijgt er vijf.

Klimaatneutrale luchthaven

De luchthaven wil in 2040 klimaatneutraal opereren. Om dat doel te behalen is een deel van de terminal onder andere voorzien van een warmte-koudeopslag en worden bij de vliegtuigafhandeling veel elektrische voertuigen gebruikt. Zo zijn de bussen op het platform elektrisch en zijn verplaatsbare vliegtuigtrappen voorzien van zonnepanelen voor de aandrijving. Op en rond de luchthaven rijden elektrische bussen rond.

Lees ook: Duurzaam logistiek centrum Schiphol in gebruik genomen

 

 

Bron: Royal Schiphol Group | Afbeelding: