07-01-2019 15:57 | Door: Bas Joosse

Het Britse industriebedrijf Rolls-Royce wil een stokoud 'eigen' snelheidsrecord uit de boeken vliegen. In 1931 won een Brits vliegtuig met een Rolls-Royce motor een prestigieuze vliegrace met een snelheid van 340 mijl per uur (547 km/h); een record voor die dagen. Die snelheid wil Rolls-Royce in 2020 verbeteren; met een elektrische motor.

Het vliegtuig dat aangedreven wordt door de motor moet het snelste ‘all electric’ vliegtuig worden in de geschiedenis.

Op dit moment is het record van snelste elektrische vliegtuig in handen van Siemens; in 2017 behaalde een elektrisch toestel een snelheid van 340 kilometer per uur. Met het ACCEL-project wil Rolls-Royce die snelheid overtreffen.

Samenwerkingen

In het project werken bouwers van elektrische motoren en start-ups in de luchtvaart samen. Vanuit de raceklasse Formule-E wordt ook meegedacht. In deze raceklasse wordt gereden met elektrisch aangedreven auto’s, die een maximumsnelheid hebben van 220 kilometer per uur.

Lage snelheid

De kans is groot dat het ‘record’, als het gevestigd wordt, niet lang standhoudt. De snelheid van 300 mijl per uur (483 km/h) is relatief laag, vergeleken met de snelheden waarmee commerciële vliegtuigen vandaag de dag door de lucht bewegen. Als elektrisch vliegen voor de commerciële luchtvaart interessant moet worden, zal ook de snelheid verhoogd moeten worden.

State-of-the-art

“Dit vliegtuig wordt aangedreven door een state-of-the-art elektrisch systeem en de krachtigste batterij die ooit gebouwd is voor een vliegtuig”, stelt Matheu Parr, projectmanager van Rolls-Royce.

Dit jaar wordt het vliegtuig getest in een testomgeving; in 2020 moet het toestel daadwerkelijk zijn eerste vlucht maken, vanaf een landingsstrip in Wales.

Rolls-Royce legt veel aandacht op de eigenschappen van de batterij. Die moet licht genoeg zijn om mee te kunnen vliegen, veel power kunnen leveren en ook stabiel genoeg zijn om niet oververhit te raken. “We houden meer dan 20.000 datapunten per seconde in de gaten”, zegt Parr, “We meten het voltage van de batterij, de temperatuur en de conditie van de aandrijving.”

Belangstelling voor ontwikkeling

De ontwikkeling van het toestel zal waarschijnlijk met belangstelling gevolgd worden. Rolls-Royce bouwt al decennia lang motoren en heeft grote vliegtuigbouwers en luchtvaartmaatschappijen als klanten. Low-cost carrier easyJet sprak eerder de ambitie uit om in 2027 elektrisch te vliegen tussen Amsterdam en Londen. Ook de Amerikaanse maatschappij JetBlue en start-up Zunum Aero zijn bezig om elektrisch vliegen een stap verder te brengen.

Lees ook: elektrisch vliegen over 2,5 kilometer: deze airline wil het doen

Bron: Rolls-Royce | Afbeelding: Adobe Stock