10-01-2019 15:36 | Door: Bas Joosse

Autodeeldiensten als Car2Go, Snappcar en Greenwheels hebben er in Amsterdam een concurrent bij. Sinds donderdag is Fetch Car Sharing actief. Het bedrijf begint gelijk met 100 elektrische deelauto’s. Dat aantal wordt de komende maanden verdubbeld.

Fetch Car Sharing is een nieuwe naam in Nederland en rijdt met Renault Zoe’s. Dat die naar Amsterdam zouden komen in een deelconcept, maakte Renault vorig jaar al bekend. Onduidelijk was toen nog hoe de auto’s gehuurd konden worden en wat de kosten zijn. Fetch werkt via een app. Van het zoeken, reserveren, ontgrendelen en starten tot afmelden en betalen; alles gaat via de Fetch-app.

30 cent per minuut

Hoeveel de rit per minuut kost, hangt van de duur van de autorit af. Een ritje korter dan een uur kost 30 cent per minuut, ritten langer dan een uur kosten 26 cent per minuut voor de gehele rit. De Zoe’s zijn maximaal drie dagen achter elkaar te huren.

Terugbrengen

De auto’s kunnen na gebruik in een groot deel van Amsterdam achtergelaten worden. Omdat ze ‘free floating’ zijn, hebben de auto’s geen vaste parkeerplaats. Bijna overal waar in Amsterdam betaald parkeren geldt, kan de auto worden teruggebracht. Uitzondering hierop is Amsterdam-Noord, hier kan de auto niet achtergelaten worden. Binnen het parkeergebied zorgen medewerkers van Fetch dat de auto’s gewassen worden en parkeren ze op strategische locaties waar veel auto’s gehuurd worden. De Zoe’s kunnen op een volle batterij ongeveer 300 kilometer afleggen.

Lees ookWij hebben ze getest: De duurzame deelsystemen van Amsterdam.

Europees actief

Renault is in meer Europese steden actief met de Zoe’s. Onder andere in Barcelona, Parijs, Warschau en Bologna zijn de auto’s te huren. In Amsterdam komen in totaal 200 auto’s te staan; de laatste 100 worden de komende maanden geleverd. In 2019 wil Renault de deelservice in een tweede Nederlandse stad uitrollen. Welke stad dat is, is nog niet duidelijk.

Green Deal

In 2021 moeten in Nederland 100.000 deelauto’s rijden, dit is vastgelegd in een Green Deal. Van die deelauto's moeten jaarlijks 700.000 mensen gebruikmaken, om Nederland bereikbaar te houden. In 2015 werd datzelfde doel al gesteld voor 2018; uiteindelijk reden er in 2018 41.000 deelauto’s rond.

Bron: Renault Nederland | Afbeelding: Adobe Stock