12-02-2019 12:41 | Door: Bas Joosse

Van alle landen wereldwijd is Nederland nog steeds het beste voorbereid op de komst van de zelfrijdende auto. Die positie komt vooral door het Nederlandse wegennet, de digitale infrastructuur en het overheidsbeleid om zelfrijdende auto’s mogelijk te maken. Dit concludeert onderzoeksbureau KPMG.

KPMG geeft in de 'Autonomous Vehicle Readiness Index 2019' een beeld van  de voorwaarden die nodig zijn om de zelfrijdende auto of vrachtwagen tot een succes te maken. Wereldwijd zijn 25 landen beoordeeld op het gebied van overheidsbeleid en wetgeving, de beschikbaarheid van nieuwe technologieën en de kwaliteit van de infrastructuur. Ook is meegerekend hoe waarschijnlijk het is dat de consument de nieuwe technologie zal accepteren.

Volgens KPMG scoort Nederland beter dan Singapore, Noorwegen, de Verenigde Staten en Zweden. In de uitgave van 2018 stond Nederland ook al op de eerste plaats. Rusland, Mexico, India en Brazilië eindigen onderaan in de ranglijst.

Goede score

“Nederlandse consumenten zijn bereid de zelfrijdende auto op grote schaal te omarmen. Qua overheidsbeleid en wetgeving neemt ons land een vijfde positie op de ranglijst in. Vergeleken met andere landen is Nederland ook verder met het testen van zelfrijdende voertuigen in het vrachtvervoer en de logistieke keten”, stelt Sander Klous, data & analytics lead bij KPMG.  

Daarnaast scoort Nederland hoog op het aantal laadpunten voor elektrische voertuigen. Ook plannen om op belangrijke transportroutes vrachtwagens zonder chauffeur te laten rijden, dragen bij aan de goede score. Er zijn plannen om tussen Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam en het Duitse Ruhrgebied dergelijke routes op te zetten.

Proef met zelfrijdende trucks

De eerste testen met zelfrijdende vrachtwagens vonden in Nederland vorig jaar al plaats; 3 vrachtwagens reden toen in colonne over een snelweg. Daarnaast zijn diverse vrachtwagenbouwers bezig met de ontwikkeling van autonoom rijdende trucks: Tesla werkt aan de Semi en ook Scania en Volvo bouwen eigen modellen. In Zweden test Lidl een zelfrijdende truck.

Lees ook: Truck Platooning: duurzaam bumperkleven

Toekomstbeeld

In het onderzoek geeft KPMG ook een doorkijk naar de toekomst. Daarvoor wordt uitgegaan van een situatie waarin in de komende dertig jaar alle auto’s vervangen worden door een elektrische zelfrijdende auto, zoals een Tesla. Over die periode kan dat in totaal 632 miljoen ton CO2 besparen. KPMG hangt hier een prijskaartje van € 60,8 miljard aan ‘maatschappelijke kosten’ aan.

Dit zijn kosten door de klimaatverandering, zoals veranderingen in de landbouwproductiviteit. “In totaal levert een volledige invoering van de zelfrijdende elektrische auto de maatschappij en de overheid een bedrag op van € 175 miljard”, zegt Frits Klaver van KPMG Sustainability.

Bron: KPMG | Afbeelding: Adobe Stock