22-02-2019 16:00 | Door: Bas Joosse

De veranderde bijtellingsregels die op 1 januari dit jaar in gingen, hebben tot een run op elektrische auto’s geleid in december. Dit concludeert het economische bureau van ING in de Omzetmonitor Automotive.

Volgens de bank werd in 2018 ruim € 15 mrd uitgegeven aan nieuwe auto’s. Hiervan was bijna 12 procent te danken aan de verkoop van volledig elektrische auto’s. Het aantal zakelijk gereden elektrische auto’s neemt toe. ING becijfert dat 85 tot 90 procent van de nieuwe elektrische auto’s op naam van bedrijven staat.

Scherpe afname

In januari was een afname in het aantal elektrische auto’s zichtbaar, waar in december nog een run op auto’s met een batterij was. In de eerste maand werden 2.601 elektrische auto’s geregistreerd, terwijl alleen Tesla en Jaguar in december nog 4.475 auto’s verkochten. In januari verkochten beide autobouwers beduidend minder. ING wijt de scherpe afname aan de veranderde bijtellingsregels: over de eerste € 50.000 van de aanschafprijs is de bijtelling 4 procent; daarboven wordt 22 procent gerekend.

Lees ook: Bijtelling omhoog: einde van de Tesla-hype?

Minder uitgaven

Naast de afname in het aantal verkochte auto’s, werd er in januari ook minder geld uitgegeven aan auto’s. ING rekende uit dat in 2018 gemiddeld € 74.000 uitgegeven werd voor een volledig elektrische auto. In januari lag dat bedrag op € 43.000. Gemiddeld wordt voor een auto op de zakelijke markt € 36.000 uitgegeven.

Op jaarbasis is het marktaandeel van de elektrische auto’s wel duidelijk toegenomen. In 2018 werden 24.000 elektrische auto’s verkocht. Eind 2018 reden er bijna 50.000 auto’s op batterijen of waterstof in Nederland. In de maandcijfers die de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) publiceert, is te zien dat kleinere auto’s als de Nissan Leaf en Volkswagen eGolf aan een opmars bezig zijn.

Kleine elektrische auto’s

De berekeningen van ING zijn in lijn met de eerdere cijfers van Bovag en met data die leasemaatschappij Athlon eerder deze week deelde. Bij de leasemaatschappij werden de kleinere elektrische Hyundai Kona en de elektrische variant van de Volkswagen Golf het vaakst besteld, voor de Jaguar I-Pace en de Nissan Leaf. In 2017 was de Tesla Model S nog de meest populaire auto.

“Steeds meer zakelijke rijders gaan de voordelen van elektrisch rijden inzien. En dat is ook te danken aan de verbeterde omstandigheden zoals oplaadpunten en de grotere actieradius”, stelt Marchel Koops, algemeen directeur van Athlon Nederland.

Lees ook: 6 elektrische auto's die in 2019 in de showroom staan

Bron: ING, Athlon Nederland | Afbeelding: Adobe Stock