07-03-2019 11:07 | Door: Bas Joosse

Bij de Geneva Motor Show wordt traditioneel de auto van het jaar gekozen. De jury beoordeelde uit 38 kandidaten voor het eerst een Jaguar als beste: de elektrische I-Pace liet de sportwagen Alpine A110 in een nek-aan-nekrace nipt achter zich.

De Auto van het Jaar wordt sinds 1964 jaarlijks gekozen. Alleen auto’s die in de twaalf maanden voor uitreiking van de prijs geïntroduceerd zijn, dingen mee. Een jury van 59 journalisten uit 23 landen beoordeelt de voertuigen op: design, comfort, veiligheid, verbruik, rijeigenschappen, prestaties, functionaliteit, milieubelasting en de prijs.

Jaguar wordt door de jury geprezen om het combineren van de behoefte aan een nieuwe SUV en de groeiende vraag naar elektrische auto’s. De auto wordt omschreven als aantrekkelijk en praktisch voor alledaags gebruik.

Jaguar presenteerde de auto twaalf maanden geleden en levert hem sinds het najaar. De vijfzitter beschikt over een accupakket van 90 kilowattuur, wat volgens Jaguar garant staat voor een actieradius van 500 kilometer. De elektrische auto beschikt daarnaast over een moderne warmtepomp, in tegenstelling tot conventionele elektrische verwarming. Dit leidt volgens Jaguar tot veel efficiënter energieverbruik. Qua prijs ligt de auto in het duurdere segment; in Nederland hangt een ‘vanaf’-prijskaartje van € 80.810 aan de I-Pace.

Trots

“Dat onze eerste elektrische auto ook de eerste Jaguar is die de Europese auto van het Jaar wordt, maakt ons heel trots. De I-Pace werd ontwikkeld vanaf een wit vel papier. Het is een echte gamechanger. Deze award is een erkenning van wat ons team heeft afgeleverd”, stelt Ralf Speth, CEO van Jaguar.

Verkoopcijfers

De prijs voor auto van het jaar zal de verkoopcijfers van de elektrische auto ongetwijfeld goed doen. Tot eind januari leverde Jaguar ruim 8.000 exemplaren af. In Nederland verkoopt de auto sowieso al goed. Vanaf de introductie in 2018 tot eind januari telde brancheorganisatie Bovag 3.510 nieuwe auto’s. Kanttekening daarbij is wel dat er in de maand januari slechts 15 nieuwe I-Pace’s geregistreerd werden.

Niet alleen de verkoop van elektrische Jaguars viel tegen, ook de verkoopcijfers van andere elektrische auto's vertoonden in januari een dip. ING wijt die afname aan de veranderde bijtellingsregels: over de eerste € 50.000 van de aanschafprijs is de bijtelling 4 procent; daarboven wordt 22 procent gerekend.

Lees ook: Bijtelling omhoog: einde van de Tesla-hype?

Bronnen: BOVAG, Jaguar, Car of the Year | Afbeelding: Jaguar