07-03-2019 16:36 | Door: Sanne Bode

Volvo heeft in Singapore twee zelfrijdende bussen gelanceerd. De twaalf meter lange elektrische bussen hebben 36 zitplaatsen en bieden plaats aan tachtig personen. Het zijn de eerste autonome bussen ter wereld die in het openbaar vervoer worden ingezet.

De zelfrijdende bussen verbruiken tachtig procent minder energie dan een gelijkwaardige bus die op diesel rijdt. De elektrische bussen worden eerst getest op de campus van de Technische Universiteit in Nanyang (NTU) voordat ze de openbare weg op gaan.

Zelfrijdende bussen voor lijndiensten 

De lancering van de autonome bussen is een mijlpaal in het onderzoeksprogramma dat NTU en Volvo in oktober 2016 zijn gestart met de Singaporese Land Transport Authority (LTA). Het doel van het programma is om zelfrijdende bussen te ontwikkelen voor lijndiensten die volgens een vast tijdschema rijden.

Håkan Agnevall, CEO van Volvo bussen: “We zijn trots op onze bussen, die zijn voorzien van de nieuwste zelfsturende technologie. Het is een mijlpaal voor de gehele industrie en een grote stap vooruit.” Volvo heeft al langere tijd elektrische bussen.

Cybermaatregelen voor maximale veiligheid 

De zelfrijdende bussen zijn uitgerust met een uitgebreid navigatiesysteem en vier Lidar sensoren die worden beheerd door een kunstmatig intelligentiesysteem. De sensoren kunnen objecten op de weg detecteren en uit de weg gaan, ook als het druk is op de weg of bij tropische weersomstandigheden. Het systeem is beschermd met cyberveiligheid en firewallmaatregelen ter voorkoming van ongewenste indringers om maximale veiligheid en betrouwbaarheid voor passagiers te garanderen.

Lam Wee Shan, hoofd innovatie en technologie bij Land Transport Authority (LTA) in Singapore: “We hebben een belangrijke mijlpaal bereikt in onze samenwerking met Volvo en NTU om ’s werelds eerste autonome bussen te ontwikkelen. De resultaten liggen in het verlengde van onze visie om de toegankelijkheid en bereikbaarheid voor forenzen in Singapore te vergroten.”

Het onderzoeksproject is een samenwerking tussen academici, de auto-industrie en overheden, waarvan de resultaten Singapore een stap verder moeten brengen in het streven naar een schone, veilige en slimme stad.

Nieuw

Waar zelfrijdende auto's en metro's al langere tjid getest worden, of zelfs al rijden, is een zelfrijdende bus nog niet vaak vertoond. In Helsinki reden in 2016 twee minibusjes voor tien personen rond. De zogeheten Wepod reed echter slechts 10 kilometer per uur. Dichter bij huis werd de Wepod ook getest in Wageningen.

Bron: Volvo | Beeld: Youtube.